اطلاعات فرش

خصوصیات یک تابلو فرش خوب

خصوصیات یک تابلو فرش خوب 1

شاید شما هم به فکر خرید یک تابلو فرش افتاده باشید. اما تازه زمانی که قصد خرید می‌کنید، با انواع تابلو فرش در بازار مواجه می‌شوید که قیمت‌ها و کیفیت‌های متفاوتی دارند.

همان‌گونه که حتماً می‌دانید، تابلو فرش‌ها نیز به دو صورت ماشینی و دستباف تولید و ارائه می‌شود. نوع دستباف تابلو فرش، بسیار گران قیمت‌تر از نوع ماشینی آن است. البته این قیمت گران، همیشه هم دلیل بر کیفیت بالا نیست. همانند خود فرش، در تابلو فرش هم نوع و کیفیت مواد اولیه بر کیفیت محصول نهایی تاثیر زیاد و مستقیمی دارد. یکی از مواردی که به ویژه در تابلو فرش‌ها با آن مواجه می‌شویم، کاربرد نخ ابریشم در کار است. نخ ابریشمی، تابلو فرش‌ها را ظریف‌تر، دقیق‌تر، زیباتر و البته گران‌تر می‌سازد.

علاوه بر مواد اولیه که ممکن است در هردو نوع تابلو فرش ماشینی و دستباف یک‌سان باشد، نوع بافت هم اهمیت می‌یابد. در این پارامتر، مشخص است که بافت ماشینی منظم است و با توجه به شانه و تراکم، دقت و ظرافت آن تغییر می‌کند. اما در تابلو فرش دستباف، بافنده‌ی فرش باید بسیار متبحر و دقیق باشد تا کار نهایی “کج” نشود. در هنگام خرید تابلو فرش دستباف، باید به این نکته دقت زیادی داشته باشید. اگر تابلو فرش در قاب قرار گرفته باشد، ممکن است این کجی در ظاهر اصلاح شود.

خصوصیات یک تابلو فرش خوب 3

تابلو فرش نقش برجسته

حتماً شما هم به هنگام گشت و گذار برای خرید تابلو فرش، تابلو فرش‌هایی را دیده‌اید که نقش آن‌ها به صورت برجسته است. شاید همانند بسیاری از مردم، برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چگونه تابلو فرشی با نقش برجسته بافته می‌شود؟

یکی از مراحلی که در طول پروسه‌ی تولید تابلو فرش‌ها صورت می‌پذیرد، پرداخت یا (کاروینگ) آن‌ها است. در حقیقت، پرداخت، آخرین کاری است که بر روی تابلو فرش‌ها انجام می‌شود. به کسی که کار پرداخت را انجام می‌دهد، اصطلاحاً پرداخت‌چی (کاروینگ کار) گفته می‌شود.

هیچ تابلو فرش نقش برجسته‌ای، به همین صورت بافته نمی‌شود. این کار، محصول هنرنمایی کاروینگ کار است.

در سینما جمله‌ای معروف است که یک کارگردان بد، می‌تواند از یک فیلم‌نامه‌ی خوب، فیلمی بد بسازد ولی یک کارگردان خوب، نهایتاً از فیلم‌نامه‌ای بد، فیلمی متوسط خواهد ساخت. اگر نسبت یک تابلو فرش پرداخت نشده با کاروینگ کار را همان نسبت فیلم‌نامه و کارگردان در نظر بگیریم، بهتر متوجه می‌شویم که در تابلو فرش‌ها نیز همین گونه است.

خصوصیات یک تابلو فرش خوب 5

کار کاروینگ کار بر روی تابلو فرش‌ها بسیار اهمیت دارد. یک کاروینگ کار ناشی یا کم تجربه، تابلو فرشی درجه یک را به کاری ضعیف تبدیل می‌کند و یک کاروینگ کارمتبحر، حتی می‌تواند تابلو فرش‌هایی بی‌کیفیت را در نظر مشتریان معمولی، پرجلوه بنماید.

خرید تابلو فرش، فقط از فروشنده‌ی مطمئن

یک خریدار تابلو فرش معمولاً کارشناس خبره در این زمینه نیست. بنابراین، شاید مهم‌ترین کاری که در هنگام خرید این محصول می‌توان انجام داد، خرید از فروشنده‌ای معتبر است که صادقانه تمامی مشخصات را در اختیار خریدار می‌گذارد و تحویل محصول را طبق مشخصات سفارش تضمین می‌کند.

خصوصیات یک تابلو فرش خوب 7

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *