کسب و کارها

رونق گردشگری به قیمت آسیب مقاصد توریستی؟

رونق گردشگری به قیمت آسیب مقاصد توریستی؟ 1

فرهنگ گردشگری یکی از اصل‌های مهم است که باید روی آن کار شود. همیشه گردشگری فقط مزایا و نتایج مثبتی ایجاد نمی‌کند و ممکن است آسیب‌هایی را برای مقاصد توریستی داشته باشد. در این‌مقاله قصد داریم درباره ارزش گردشگری به آسیب مقاصد گردشگری و توریستی صحبت کنیم.

در نگاه اول از گردشگری به‌عنوان صنعتی پول‌ساز یاد می‌شود که نتایج مثبت زیادی را در شهر مقصد ایجاد می‌کند. اما همه‌چیز به همین‌جا ختم نمی‌شود. گردشگری اگر بدون برنامه و مدیریت صحیح انجام شود، ممکن است آسیب‌های فراوانی را روی اقتصاد، فرهنگ، آثار تاریخی، رفتار مردم و بسیار موارد دیگر ایجاد کند.

این‌موضوع فقط برای مسافران و گردشگران خارجی نیست و در داخل یک کشور نیز مصداق‌های بسیاری دارد. بخشی از موضوع نیز به گردن گردشگران است و باید آن‌ها در رعایت برخی موارد فرهنگ مناسبی از گردشگری نشان دهند.

مثلا اگر بلیط قشم تهیه کرده‌ایم و قرار است مدتی را در مناطق روستایی و جا‌های دیدنی آن سپری کنیم باید آموزش‌های درستی را برای این‌موضوع ببینیم. در ادامه این‌مطلب درباره این‌موضوع صحبت خواهیم کرد که آیا رونق گردشگری به هر قیمتی حتی آسیب مقاصد توریستی به‌صرف است یا خیر؟

گردشگری و آثار آن

گردشگری با خود تاثیراتی را در زمینه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اکولوژیکی به همراه می‌آورد. این‌تاثیرات ممکن است مثبت یا منفی باشند. بله اگر گردشگری به‌خوبی مدیریت نشود ممکن است روی اقتصاد منطقه و مردم آن حتی تاثیرات منفی هم داشته باشد.

به‌راحتی می‌توان متوجه شد که گردشگری و صنعت توریسم قادر است تا تاثیرات منفی و مثبت زیادی را روی جامعه میزبان بگذارد. اگر نگاهی به تحقیق‌هایی در این‌زمینه بیندازیم در کشور خودمان برخی شهر‌ها یا روستا‌هایی که گردشگران به آن‌ها سفر می‌کنند تغییرات زیادی داشته‌اند. این‌مناطق از حالت‌های بومی خود ممکن است فاصله گرفته و بعد از مدتی از اصل‌ها و رسوم قبلی خود فاصله بگیرند.

رونق گردشگری به قیمت آسیب مقاصد توریستی؟

برای خرید تور قشم یا تور چابهار می توانید به صورت آنلاین به سایت علی بابا مراجعه کرده در فصل پاییز  یک تور شگفت انگیز به جنوب کشور داشته باشید.

در تحقیقی در یکی از روستا‌های کردستان مشاهده شده که مردم در تولید صنایع‌دستی کاهش داشته‌‌اند و عمده صنایع‌دستی آن‌منطقه از روستا‌هایی تامین می‌شود که گردشگران کمتری به آن‌ها می‌‎روند. حتی بازار آن‌میزان از صنایع‌دستی نیز شهر‌های اطراف هستند و نه گردشگران. گردشگری در بسیاری موارد روی آداب و رفتار جوانان تاثیر زیادی دارد و ممکن است بسیاری از شغل‌های سنتی منطقه را از بین ببرد.

در همان تحقیق که به آن اشاره کردیم، نسل جوان روستا‌هایی که گردشگر زیادی دارند، دیگر علاقه‌ای به دامداری ندارند و آن را شغل مناسبی نمی‌دانند. این‌موضوع در بلند‌مدت تاثیرات منفی بسیاری را روی منطقه و فضای زندگی آن خواهد داشت. اگر بلیط قشم یا دیگر شهر‌های ایران را تهیه می‌کنیم و به سفر می‌رویم، باید قبل از آن آموزش‌هایی را در زمینه فرهنگ مردم مقصد و آداب گردشگری بدانیم.

جلوگیری از آسیب گردشگری

بسیاری از گردشگران تاثیرات منفی گردشگری و صنعت توریسم را به حداقل رسانده‌اند. اگر نگاهی به توریست‌ها و گردشگرانی داشته باشیم که فرهنگ این‌موضوع را داشته‌اند، تاثیرات مثبت زیادی را از آن‌ها مشاهده می‌کنیم.

بسیاری از گردشگران خارجی باعث شده‌اند تا در مناطقی مردم به ادبیات و فرهنگ علاقه بیشتری داشته باشند و در این‌موارد فعال باشند. احترام به محیط‌زیست، خرید صنایع‌دستی منطقه و تاثیرات مثبت اقتصادی نیز از تاثیر‌هایی است که این‌گردشگران داشته‌اند.

با مدیریت صنعت گردشگری و ایجاد امکانات و بستر‌های مناسب در روستا‌های مقصد گردشگری می‌توان از بسیاری از آسیب‌هایی که گردشگری می‌تواند بر مقاصد داشته باشد جلوگیری کرد. آموزش‌های لازم باید به مسافران و محلی‌ها داده شود و به فضای بومی منطقه گردشگری احترام گذاشته شود.

اثرات منفی محیط‌زیستی گردشگری

گردشگری مدیریت نشده ممکن است آثار منفی زیادی را روی محیط‌زیست منطقه مقصد داشته باشد. تعدادی از این‌‎آسیب‌ها عبارت‌اند از:

  • آسیب به اکوسیستم منطقه
  • توسعه سریع و بی‌رویه تسهیلات رفاهی اکو توریستی
  • آسیب به هوا، خاک، آب و موجوداتی که در منطقه زیست می‌کنند
  • افزایش زباله‌ها در محیط‌های طبیعی
  • کاهش وضعیت جاذبه‌های طبیعی از نظر کیفیت
  • تنش محیط‌زیستی و تهدید حیات‌وحش منطقه

رونق گردشگری به قیمت آسیب مقاصد توریستی؟

دیگر اثرات منفی گردشگری

در این‌مقاله درباره تاثیرات منفی گردشگری صحبت می‌کنیم. البته این‌موضوع به معنای این نیست که آثار منفی گردشگری بیشتر از آثار مثبت آن است. گردشگری در بسیاری از جنبه‌ها و حتی موارد گفته‌شده در این‌مقاله هم می‌تواند تاثیرات مثبت زیادی داشته باشد.

بحث ما در این‌جا این است که باید روی این‌موارد فکر شود و از آثار منفی جلوگیری کنیم. در غیر‌این‌صورت رونق گردشگری به تاثیرات منفی آن نخواهد ارزید. تعداد دیگری از آثار منفی گردشگری می‌تواند به تخریب آثار فرهنگی و تاریخی مربوط باشد. نمونه‌هایی  که شبیه آن را در نوشتن یادگاری روی درختان یا آثار باستانی دیده‌ایم. البته استفاده بیش‌از‌حد و نامتعارف از آثار باستانی هم ممکن است باعث تخریب آن‌‎ها شود.

توزیع ناعادلانه و تمرکز منافع حاصل از گردشگری برای سرمایه‌داران نیز یکی دیگر از آثار منفی است که باعث سوءاستفاده سرمایه‌گذاران از روستا‌های توریستی و عدم رضایت اکثریت جامعه محلی می‌شود. از دیگر آثار منفی که ممکن است در اثر گردشگری ایجاد شوند می‌توان به مواردی مانند تغییر در سبک معماری و از‌بین‌رفتن معماری سنتی، تغییر در نوع مراسم روستائیان و تغییر در سبک غذای مصرفی آن‌ها اشاره کرد.

اگر بلیط قشم یا شهر دیگری را برای سفر تهیه کرده‌اید، حتما درباره فرهنگ محلی و فرهنگ گردشگری مطالعه کنید تا شما تاثیر منفی بر مناطق گردشگری نداشته باشید یا آن را به حداقل ممکن برسانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *