اطلاعات فرش

قالی هایتان را به غریبه ها ندهید

قالی هایتان را به غریبه ها ندهید 1

شستن قالی پای ثابت خانه تکانی های عید است که این روزها به دلیل نحو زندگی و آپارتمان نشینی،­ قالی ها به دست قالیشویی­ ها سپرده می شوند.

تا همین ۷ . ۸ سال پیش بوی عید رو از قالی های رنگارنگی که از بام خانه ها آویزان بود حس می کردیم.

شستن فرش در روزهای نزدیک به نوروز یک دغدغه برای خانم‌ها تبدیل شده چون­ کوچک شدن خانه ها و عوض شدن نوع زندگی و آپارتمان نشینی باعث شده فرش ها برای شستشو بدست قالیشویی ها سپرده شود.

این روز ها بازار داغ قالیشویی ها باعث شده برچسب های زیاد با قیمت های ­گوناگون بر در خانه ها زده شود و مانند قارچ گونه در سطح شهر رشد کنند.

در موج انبوهی از قالیشویی ها سری به یکی از قالیشویی های دارای مجوز زدیم به دنبال ماشین حمل فرش راهی قالیشویی شدیم.

سوله هایی­ که هر کدام مختص کاری بودند؛​­ اول فرش های ماشینی و دستباف از هم جدا­و پهن شدند تا آب­­ ­پاکی رو سر و روی فرشها ریخته شود. کارگران زحمت کشی که از ۸ صبح تا ۱۰ شب در این قالیشویی مشغول به کار هستند.

یار محمدی مرد زحمت کشی که به گفته خود ۱۰ سالی هست مشغول به کار است وی می گوید این روزها که اوج کاری ما است در روز حدود ۱۰۰۰ تخته فرش می شوییم­­ و وقتی فرش ها تمیز می شوند و مردم راضی باشند ماهم خوشحال­ می شویم .

وی ادامه داد: ما در این شرایط هم کارمان را بی نقص انجام می دهیم و شلوغی تاثیری در کیفیت کار ما نگذاشته است.

این مرد زحمتکش­ گفت: بعد از شستن ماشین ها­ با دستگاه­ دوباره شستشو انجام­ و بعد برای آب گیری در داخل دستگاه گذاشته می شود و با چرخش آب گیری می شوند و فرش های هم که سفت و ماشینی باشند برای اینکه شکسته نشوند لوله می کنیم­ و به همین صورت­ داخل دستگاه­ می گذاریم تا خشک شود.

وی ادامه داد: برای فرش های دستباف به دلیل­ اینکه رنگ ها باهم ترکیب نشوند ماده ای به نام هیدرو بر روی آنها می ریزیم و شستن آنها با دقت بیشتری انجام می شود .

یار­ محمدی­ گفت: بعد از آبگیری فرش ها در گرمکن قرار می گیرند تا خشک شوند و بعد در هوای آزاد­ پهن می شوند و در آخر کارشناس،­ فرش ها را از لحاظ تمیزی و سالم بودن بررسی می کند و­ سپس­ کاور­ کشیده و­­به محل ارسال می شوند .

وی افزود:­ البته­ اگر فرشها ایرادی داشته باشند و مشتریان درخواست رفو­­بدهند برای آنان رفو­ و ریشه ها را هم تعویض می کنیم .

یار محمدی گفت: در روزهای عادی ۳ روز و در این شلوغی بازار شستشوی فرش ۴­ روز زمان می برد تا فرش ها تحویل مشتریان داده شود.

قالیشویی هایی که تنها با چند خط تلفن با آنها ارتباط داریم و انواع اقسام خدمات ارایه می دهند ­سودجویانی که به بهانه ­ خدمات بیشتر و قیمت کمتر تبلیغ می کنند.

برای همه ما شاید پیش آمده باشد که فرش ها را به قالیشویی برای شستشو دادیم اما یا تمیز نشده و یا اینکه پاره شده است. مشتریان­ این صنف در این روزها دل پر گلایه ای­­­ هم دارند.

 

قالی هایتان را به غریبه ها ندهید 3

 

خانم مرادی که ­برای شکایت به اتحادیه آمده بود گفت: فرش را برای شستشو دادم اما الان یک هفته از زمان تحویل آن گذشته هرچه تماس می گیریم کسی پاسخگو نیست و برای شکایت به اتحادیه آمدم که متوجه شدم این قالیشویی غیر مجاز بود و هیچ آدرسی ندارد­ و این موقعه سال بدون فرش ماندم.

وی افزود: شماره این قالیشویی در منزل انداخته شده بود­ و ۱۰ خط تلفن داشت و زمان تحویل گرفتن­ ­هم اسم قالیشویی بر روی وانتی که برای تحویل فرش­ ها آمده بودند بود اما اصلا اطلاع نداشتیم که غیر مجاز است و احتمال اینکه فرش را تحویل ندهند زیاد است.

آقای دیگری که برای شکایت به قالیشوی آمده بود گفت: فرش های ما را بردند و رسید به ما دادند اما وقتی فرش ها را باز کردیم دیدم که یکی اصلا شسته نشده بود و دیگری هم پاره شده­ هر چقدر تماس گرفتیم اثری از این قالیشویی نبود به اتحادیه آمدیم دیدیم که غیر مجاز است الان نمی دانیم چه کار کنیم و باید جلوی این قالیشویی ها گرفته شود.

در این بین فرد دیگری که مشغول تنطیم شکایت خود بود گفت:­ قالی ما تمیز شسته­ نشده است و ­ریشه های فرش را پاره کرده اند و آمدم برای شکایت که قرار است از ­اتحادیه یک کارشناس برای دیدن فرش ها بیاید.

وی­ ادامه داد: این قالیشویی دارای مجوز است و باید بر اساس فاکتور خدمات بدهد.

ریس اتحادیه قالیشویان تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صداو سیما گفت: مردم باید از اتحادیه قالیشویی استعلام بگیرندو ببینند آیا این قالیشویی ها مجاز هستند یا نه، تا در زمانیکه مشکلی برای قالی هایشان­ پیش آمد قابل پیگیری باشد.

وی افزود: مردم برای شناسایی قالیشویی های دارای مجوز­ می توانند به سایت اتحادیه مراجعه کنند و یا با شماره های اتحادیه تماس بگیرند.

افزایش تقاضا برای شست وشوی فرش در روزهای آخر سال، بعضا زمینه سودجویی برخی افراد را فراهم می کند هرچند نظارت ها باید افزایش پیدا کند­­­تا مردم متضرر نشوند اما ­قالیشویان هم باید با انصاف بیشتری رضایت مشتری ها رو جلب­ کند.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *