اخبار فرش دستباف

فرش دستباف حوزه پردرآمد صادرات ایران

فرش دستباف حوزه پردرآمد صادرات ایران 1

عضو انجمن ملی فرش ایران گفت: صنعت فرش دستباف یکی از بهترین و پردرآمدترین صنایع کشور در حوزه صادرات است.

به گزارش بازار فرش ایران، افسانه پویان مهر در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: صنعت فرش دستباف از صنایع کاربر و ارزشمند بوده و یکی از بهترین و پردرآمدترین صنایع کشور در حوزه صادرات به شمار می‌رود.

وی افزود: حمایت‌های دولت و مجلس از صنعت فرش می‌تواند موجب بازگشت این صنعت به جایگاه قبلی‌اش در حوزه صادرات و ارزآوری شود و امیدواریم که مسئولان نیز با ارایه خدماتی هم‌چون بیمه و تسهیلات بانکی در راستای خودکفایی و گرایش بیش‌تر، بافندگان فرش و فارغ‌التحصیلان این رشته اصیل و سنتی را حمایت کنند.

پویان مهر گفت: همیشه با دیدن آثار اسلامی در طرح‌های مسجد امام اصفهان، مسجد جامع گوهرشاد، حرم امام رضا (ع) و امام‌زاده‌ها و مساجد به پیچیدگی طرح‌های اسلیمی، زیبایی گل‌های خطایی و طرح‌های مقرنس زیبای گنبد و کاشی کاری‌ها، حس عجیبی در خود حس می‌کردم، اما باور به یادگیری نداشتم.

وی با بیان این‌که قالی بافی شغلی برای خودکفایی زنان سرپرست خانوار است، گفت: با فراگرفتن مهارت‌ها و پژوهش در زمینه طراحی، رنگ شناسی و شناخت الیاف، به نکته‌ای پی بردم که می‌توان از هنر فرش به عنوان کاردرمانی استفاده کرد و فرش علاوه بر جنبه‌های هنری‌اش، دارای ویژگی‌هایی است که می‌تواند به عنوان یک شغل خانگی برای بانوان باشد.

پویان‌مهر با تأکید بر این‌که ایجاد اشتغال یکی از مهم‌ترین محور‌های اصلی دولت تدبیر و امید است، ادامه داد: صنعت فرش دستباف از صنایع پر کاربرد و ارزشمند بوده و یکی از بهترین و پردرآمدترین صنایع کشور در حوزه صادرات به شمار می‌رود که با هزینه‌های اندک و استفاده از تجهیزات ساده در کارگاه‌های خانگی، موجب رشد قابل ملاحظه‌ای در حوزه‌های اشتغال و اقتصاد کشور شده است.

وی افزود: این صنعت علاوه بر قالی‌بافی، فعالیت‌ها و مشاغل جانبی دیگری نظیر رنگ فروش، رنگرز، نخ‌ریس، طراح، چله‌کش، صادرکننده و بازرگان را هم در برمی‌گیرد و در صورتی که از این صنعت حمایت‌های لازم و مناسبی صورت نگیرد در آینده نزدیک با وجود کشور‌های رقیب تولیدکننده این محصول در جهان، شاهد افول این صنعت در کشور و از دست دادن بازار‌های خارجی خواهیم بود.

عضو انجمن ملی فرش ایران با اشاره به بازار شدید رقابتی در این حوزه، بیان کرد: با وجود مشغله‌های دنیای جدید و دغدغه‌های جهان صنعتی در داخل و خارج از کشور نام ایران با صنعت فرش گره خورده و فرش علاوه برجنبه‌های اقتصادی، معرف فرهنگ و هنر اصیل ایرانی بوده که توانمندی‌های فوق‌العاده‌ای را برای ایرانیان ایجاد کرده است.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *