اطلاعات فرش

نکاتی در مورد نگهداری از ریشه فرش ماشینی

ریشه فرش ماشینی

ریشه فرش ماشینی برخلاف ریشه های فرش دستباف، پس از بافت فرش ماشینی و در مرحله تکمیل و آهار به آن دوخته می شود. در این مطلب سعی می کنیم به روش های نگهداری و علت زرد شدن ریشه فرش ماشینی بپردازیم.

ریشه فرش ماشینی چیست؟

سالها سال است که فرش نقش مهمی در زیبایی منزل خانواده های ایرانیان دارد، چیزی شاید بیش از تاریخچه 2500 ساله قالی پازیریک. فرش قسمت اعظمی از کفپوش منزل را پوشش می دهد. رفت و آمد بر روی فرش ماشینی است و به همین دلیل آلودگی در آن نیز به مراتب از سایر وسایل شکل می گیرد.

به صورت استاندارد فرش ماشینی در دو طرف طول فرش زیگزاگ و دو طرف سمت عرض آن ریشه می شود.  ریشه ماشینی در ابتدا و انتهای فرش قرار دارد و یکی از مهم ترین اجزا در فرش ماشینی و فرش دستباف است.

ریشه فرش همانند سایر اجزای تشکیل دهنده آن ویژگی های و مزایای منحصر به فرد خود را دارد. ریشه ها اصولاً در سه رنگ زرد، کرم و سفید هستند.

ریشه فرش ماشینی نقش مهمی در طول عمر فرش ماشینی دارند چرا که در واقع محکم کننده و ثابت کننده فرش است اما بعضی از متقاضیان در هنگام خرید فرش ماشینی به حذف ریشه اصرار دارند و به فرش ماشینی چهار طرف زیگزاگ شده تمایل دارند و علت اینکار را جلوگیری از زرد شدن و کثیفی ریشه ها و در نتیجه جلوه نامناسبی که به منزل می بخشند، می دانند.

چه چیزی باعث زرد شدن ریشه فرش ماشینی می شود؟

مشکل زرد شدن ریشه ها اصولاً بعد از شستشوی فرش در منزل به وجود می آید.

عدم رعایت نکات شستشوی صحیح فرش در منزل، زرد شدن ریشه ها را به همراه خواهد داشت. علاوه بر این جنس فرش و نوع الیاف مصرفی که در فرش ماشینی بافته شده است نیز تأثیر زیادی در بروز این مشکل دارد.

نقش ریشه فرش در طول عمر

برای افزایش طول عمر فرش ماشینی راه های متفاوتی وجود دارد که یکی از این راه ها، محافظت به جا و درست از ریشه فرش ماشینی می باشد. سالم ماندن ریشه ها نقش زیادی در طول عمر مفید فرش خواهد داشت.

مراقبت از ریشه ها در هنگام شستشوی فرش

همانطور که در مقالات قبل ایران کارپت اشاره شد شستشوی فرش ماشینی در منزل، مهارت خاص خود را طلب می کند. در هنگام شستشوی فرش ماشینی باید دقت لازم را برای محافظت از ریشه ها به خرج داد. پارگی و آسیب به ریشه فرش ممکن است باعث آسیب به تمام فرش شود.

راهکارهایی برای محافظت از ریشه

اگر زردی ریشه ها شما را آزار می دهد بهتر است یکی از راهکار های زیر را اجرا کنید.

چسب کردن ریشه فرش ماشینی توسط چسب های 5 سانتی راه حل آسان و کم هزینه می باشد اما دردسر های مختص به خود را دارد. ممکن است هنگام جدا کردن چسب از ریشه ها، ریشه فرش آسیب ببیند. همچنین گرد و خاک به مراتب راحت تر به چسب های 5 سانتی می چسبد تا به خود ریشه فرش ماشینی!

دومین و کرم دردسرترین راه، استفاده از توری محافظت کننده ریشه فرش ماشینی است. توری ریشه فرش به شکل یک محافظ عمل می نماید به طوری که ریشه ها در درون توری قرار می گیرند بنابراین دچار پارگی، آسیب و آلودگی نمی شوند.

همچنین می توانید برای محافظت بیشتر از ریشه ها، به گره زدن ریشه ها بپردازید.

ریشه کردن مجدد فرش ماشینی

اگر ریشه فرش ماشینی شما دچار آلودگی شد و یا بر اثر پارگی تصمیم به تعویض آن گرفتید به مراکز مربوطه مراجعه نمائیید. آن ها ریشه فرش را از آن جدا کرده و ریشه نو و با کیفیت را جایگزین آن خواهند کرد.

روش های پاک کردن زردی ریشه فرش ماشینی در منزل

از بین بردن زردی ریشه فرش به کمک محلول آب و نمک و سرکه

مواد مورد نیاز

  • 2 قاشق نمک
  • 2 قاشق سرکه سفید
  • نیم لیتر آب
  • چند عدد دستمال تمیز
  • حوله
  • جاروبرقی

روش انجام کار

برای از بین بردن زردی ریشه فرش به کمک محلول آب نمک و سرکه مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول: ابتدا تمام مواد گفته شده (2 قاشق نمک، 2 قاشق سرکه سفید و نیم لیتر آب) را با یکدیگر ترکیب کنید تا محلولی تهیه شود.

مرحله دوم: یک پارچه یا حوله تمیز را درون محلول فرو ببرید و باقی مانده آب پارچه را بگیرید، به گونه ای که آب از دستمال نچکد.

مرحله سوم: پارچه را بر روی ریشه های زرد شده فرش به آرامی بکشید تا زردی ریشه ها به آرامی از بین برود.

مرحله چهارم: این کار را تا از بین رفتن کامل زردی ریشه ها ادامه دهید، اما توجه داشته باشید که هر بار، محلول اضافی را از دستمال خارج کنیدف تا مقدار زیادی از محلول بر روی فرش نریزد.

مرحله پنجم: پس از تمیز کردن ریشه ها با محلول فوق، به یک ظرف آب آماده کنید.

مرحله ششم: یک دستمال یا حوله تمیز را درون ظرف آب تمیز فرو ببرید و تا حد امکان، محلول را از ریشه های تمیز شده پاک کنید.

مرحله هفتم: ریشه های خیس شده را به کمک یک حوله تمیز، به خوبی خشک کنید. توجه داشته باشید که خیس ماندن ریشه ها می تواند باعث تغییر شکل آن ها شده و کیفیت آن ها را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین خیس باقی ماندن ریشه ها، می تواند باعث کپک زدن گوشه های فرش نیز شود. بنابراین این مرحله را به دقت انجام دهید.

پس از خشک شدن کامل ریشه ها، به کمک جاروبرقی، الیاف را به حالت اولیه بازگردانید.

چنانچه تمام موارد بالا را انجام دادید، اما پس از خشک شدن، متوجه شدید که زردی ریشه های فرش هنوز از بین نرفته است، بهتر است از خدمات یک قالیشویی معتبر و مجاز کمک بگیرید.

از بین بردن زردی فرش به کمک محلول جوش شیرین و سرکه

علاوه بر استفاده از آب و نمک و سرکه، می توانید از محلول جوش شیرین و سرکه نیز جهت از بین زردی ریشه فرش استفاده کنید. اما به یاد داشته باشید که این محلول قوی تر است و چنانچه فرش های شما ارزش مادی و معنوی بالایی دارند، بهتر است از خدمات یک قالیشویی مجاز کمک بگیرید.

مواد مورد نیاز

جهت تمیز کردن زردی ریشه فرش موارد زیر را آماده کنید:

  • 2 قاشق جوش شیرین
  • 2 قاشق سرکه سفید
  • نیم لیتر آب
  • چند عدد پارچه تمیز
  • حوله
  • جاروبرقی

مراحل انجام کار

جهت از بین بردن زردی ریشه فرش ماشینی با محلول سرکه و جوش شیرین مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول: ابتدا در یک ظرف بزرگ، 2 قاشق جوش شیرین را با 2 قاشق سرکه سفید و نیم لیتر آب به خوبی مخلوط کنید.

مرحله دوم: یک دستمال تمیز را در محلول آماده شده فرو کنید و آب اضافی آن را بگیرید.

مرحله سوم: دستمال را بر روی ریشه ها به آرامی بکشید. (توجه کنید که سفت کشیدن ریشه ها، باعث جدا شدن یا شل شدن آن ها می شود)

می توانید این مراحل را چندین بار تکرار کنید تا ریشه ها به طور کامل سفید شوند.

مرحله چهارم: یک دستمال تمیز را درون یک ظرف آب فرو ببرید و سپس با کشیدن بر روی ریشه ها، اضافات محلول را به خوبی از ریشه خارج کنید.

مرحله پنجم: به کمک یک حوله یا پارچه حوله ای، آب اضافی را از ریشه ها خارج کنید و سعی کنید کاملا آن ها را خشک نمایید.

مرحله ششم: یک دستمال بر روی ریشه ها قرار دهید و اجازه دهید 24 ساعت بماند تا ریشه کاملا خشک شود.

مرحله هفتم: پس از خشک شدن کامل ریشه ها، به کمک جاروبرقی، تمام ریشه ها را به حالت اولیه بازگردانید.

اگر همچنان  با وجود انجام دادن تمام مراحل بالا، زردی ریشه ها همچنان از بین نرفته است، پیشنهاد می کنیم جهت جلوگیری از بدتر شدن وضعیت، با یک قالیشویی حرفه ای تماس بگیرید.

 

فرش 700 شانه فرش 1000 شانه فرش 1200 شانه فرش 1500 شانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *