اخبار فرش دستباف

ارزش صادرات فرش دستباف در سال گذشته

ارزش صادرات فرش دستباف در سال گذشته 1

ارزش صادرات فرش دستباف ایران در سال گذشته به ۳۵۹ میلیون دلار رسید که از این میزان بیش از ۹۰ میلیون دلار آن مربوط به صدور مستقیم فرش به امریکاست
دکتر حمید کارگر رئیس مرکز ملی فرش دیروز با اعلام این مطلب ،با بیان اینکه وضع صادرات فرش دستباف خوب است، اما مطلوب نیست، گفت: در دهه گذشته فرش دستبافت ایران متأثر از عوامل متعدد داخلی و خارجی بود و بنابراین دچار کاستی‌ها و نقص شد.

وی با بیان اینکه تا یک دهه پیش متوسط صادرات سالانه فرش دستباف حدود ۵۰۰ میلیون دلار بود، افزود: اما در سال‌های اخیر به عللی مثل وقوع تحریم‌های مستقیم از طرف آمریکا و همین‌طور پیامدهای تحریم‌های غیر مستقیم بر اقتصاد ایران که منجر به بالا رفتن هزینه‌های صادرات و ریسک فعالیت‌های تجاری برون مرزی می‌شد، صادرات فرش دستباف کاهش یافت.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با تأکید بر اینکه عوامل دیگری در کاهش صادرات فرش دستباف ایرانی به غیر از تحریم‌ها اثرگذار بودند، گفت: به عنوان نمونه می‌توان به وقوع یک رکود اقتصادی در برخی از کشورهای اروپایی مثل ایتالیا و همچنین تغییر سبک زندگی و سلایق مصرف‌کنندگان در بازارهای هدف در کنار بروز و ظهور کف‌پوش‌های جایگزین برای فرش دستباف مثل کف‌پوش‌های صنعتی و ماشینی و برخی عوامل داخلی مثل تورم در قیمت مواد اولیه و افزایش قیمت شدید مواد اولیه بویژه در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ اشاره کرد.

ارزش صادرات فرش دستباف در سال گذشته 3

 

وی اظهار داشت: اما در ۳ سال اخیر این روند کاهش صادرات متوقف و به روند افزایش تبدیل شد و به همین دلیل می‌گوییم وضع صادرات فرش دستباف خوب است، چون از وضع کاهشی به افزایشی برگشتیم.
نامبرده با تأکید بر اینکه اما تا رسیدن به متوسط صادراتی دهه قبل هنوز خیلی فاصله داریم، گفت: با ظرفیت، گنجایش و کشش بازارهای مصرف هم فاصله محسوس است.
وی با بیان اینکه یکی از اتفاقاتی که باعث شد روند افزایش صادرات شکل بگیرد، رفع تحریم‌های مستقیم اعمال شده از طرف آمریکا بود، اظهار داشت: در سال قبل از وقوع این تحریم یعنی در سال ۲۰۰۹ سالانه حدود ۸۰ میلیون دلار فرش دستباف ایرانی مستقیما به آمریکا صادر می‌شد، اما این روند در سال‌های تحریم به صفر رسیده بود و کشورهای رقیب ما بویژه هند و پاکستان جایگزین ما در بازار آمریکا شده بودند.
کارگر گفت: با توافق برجام و از سرگیری صادرات فرش ایران به ایالات متحده آمریکا به عنوان بزرگترین وارد کننده فرش دستباف در دنیا و اصلی‌ترین خریدار این دست‌بافته‌ها ما شاهد روند پرشتاب صادرات فرش ایران به آمریکا شدیم.

وی با بیان اینکه ۵۷۰۰ تن فرش دستباف در سال ۹۵ صادر شد، گفت: صادرات فرش دستباف ایرانی در مجموع نسبت به سال ۹۴ بیش از ۱۳ درصد رشد وزنی و بیش از ۲۳ درصد رشد ارزشی داشت.
رئیس مرکز فرش ایران با بیان اینکه خوشبین و مطمئن به روند افزایشی صادرات فرش دستباف نیستیم، مگر اینکه به الزامات و پیش‌شرط‌های آن هم توجه کنیم،گفت: روند افزایشی صادرات را در صورتی می‌توان ادامه داد که سلیقه مخاطبان و مصرف‌کنندگان امروز را در نظر بگیریم و تولید و صادراتی متناسب با نیاز و سلیقه مخاطب را شکل دهند و همچنین برای احیای برند فرش ایرانی از ابزارهای متفاوت از جمله تولید با کیفیت در کنار تبلیغات مؤثر استفاده کنیم و نوع فعالیت رقبای خودمان را رصد کنیم. وی گفت: در مجموع فرش ایرانی به ۸۰ کشور دنیا صادر می‌شود.

شایان ذکر است: نمایشگاه بزرگ فرش دستباف ایران به عنوان بزرگترین نمایشگاه فرش جهان از اول تا هفتم شهریور با حضور ۷۰۰ مجموعه بزرگ از تولید کنندگان و عرضه کنندگان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برپا می شود.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *