اطلاعات فرش

ویژگی یک فرش خوب + 10 گام برای انتخاب و خرید فرش خوب

فرش خوب

پوشش مناسب برای کف خانه‌ها یکی از اصلی‌ترین نکاتی است که باید رعایت شود. با انتخاب یک کف‌پوش مناسب و فرش خوب ، آرامش و راحتی از پا به کل بدن انتقال پیدا می‌کند. اگر از آن دسته افرادی هستید که خانه را مکانی برای استراحت و آرامش خود برمی‌گزینید، بهتراست در مورد نوع کف‌پوش در خانه مقداری وسواس به خرج دهید تا فضایی کاملا ایده‌آل و آرامش‌بخش برای شما در فضای خانه فراهم شود.

فکر کردن راجع به سبک زندگی‌تان و همین‌طور در مورد عادت‌های روزمره‌تان می‌تواند شما را به یک انتخاب مناسب در مورد فرش با طول عمری بالا سوق دهد. در این مقاله به چند نکته برای انتخاب و خرید فرش خوب می‌پردازیم تا انتخاب شما آگاهانه‌تر صورت گیرد.

فرش خوب

چه فرشی برای چه خانه ای بخریم ؟ 

خیلی از افراد هنگام خرید فرش سوالاتی برایشان پیش می آید مثلا : برای آشپزخانه چه فرشی بخریم ؟ چه فرشی برای اتاق خواب مناسب است ؟ فرش چند شانه برای پذیرایی بگیرم ؟ فرش خوب از کجا بخرم ؟

برای انتخاب فرشی مناسب و ایده‌آل اولین قدم این است که شیوه استفاده از اتاق و نوع کاربرد آن‌را در نظر داشته‌باشید. برای مثال، فرشی که در یک اتاق پذیرایی پر رفت و آمد و یا در یک اتاق ناهارخوری شلوغ انداخته می‌شود حتما باید قابلیت پا خور بودن را داشته باشد و برای استفاده‌های طولانی مدت و مقاوم بودن در برابر گرد و غبار انتخاب شود .

برای فضایی مانند اتاق خواب که مکانی برای استراحت است و همچنان پر رفت و آمد هم نیست می‌توانید فرشی با جنسی لطیف و از طیف رنگ‌های روشن استفاده کنید. با استفاده از این نوع فرش فضای اتاق همچنان ملایم‌تر و لطیف‌تر نمایان می‌شود .

فرش خوب برای آشپزخانه

آشپزخانه مکانی است که بیشتر از دیگر قسمت های خانه نیاز به نظافت و تمیزشدن دارد . بنابراین بهتر است فرش ماشینی ای را انتخاب کنید که هنگام شست و شو و جارو کشیدن آسیب نبیند . از آنجا که این مکان گاهی اوقات نیاز به شستشو دارد و لازم است فرش نیز شسته شود بهتر است فرشی را انتخاب کنید که وزن کمی داشته باشد و حمل و نقل آن راحت تر صورت گیرد .

برخی از افراد برای آشپزخانه از گلیم فرش استفاده می کنند که امروزه طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است . اما مشکلی که گلیم فرش ها داند ، این است که خیلی سفت و محکم است و برای نشستن مناسب نیست .

good carpet

بهترین رنگ فرش برای خانه

در دومین قدم بهتر است به سبک زندگی‌تان توجه خاصی داشته‌باشید، اگر کودکی دارید و یا از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنید و یا اینکه اعضای خانواده‌تان ورزشکار هستند بهتر است از طرح‌ها و نقش‌هایی استفاده کنید که شلوغ و تیره هستند و کثیفی را نمایان نمی‌کنند.

باید توجه داشته باشید که این سبک زندگی شما با افرادی که تنها زندگی می‌کنند بسیار متفاوت است ولی اگر از آن دسته افرادی هستید که خانواده کم جمعیت دارید و عادت به رفت و آمد و شلوغی ندارید بهتر است از فرشی که دارای نقوش کم و به رنگ روشن است، استفاده کنید.

فرش خوب

فرش شلوغ یا خلوت ؟

توجه داشته باشید که فرش‌های تک رنگ تیره، مانند آبی نفتی، مشکی یا قهوه‌ای مایل به شکلاتی به سادگی لکه‌های روشن و یا دوده‌ها را نمایان می‌کنند و فرش‌هایی که دارای رنگ‌های بسیار روشن هستند، مانند سفید و یا کرم گرد وغبار و جای پا را نشان می‌دهند.

اگر فرشی را برای محوطه بیرونی خانه می‌خواهید، بهتر است محیط خارج خانه و میزان آلودگی را در نظر بگیرید تا فرش جلوی در کثیف نمایان نشود. محیط داخلی خانه را هم بررسی کنید تا ببینید که بیشتر چه نوع کثیفی شامل آن می‌شود و سپس رنگ فرش را انتخاب کنید.

فرش برای خانه کوچک

فرش ماشینی که فضای کوچک خانه را بزرگ جلوه می دهد ! اگر فضای کوچکی در خانه دارید و می‌خواهید بزرگ‌تر نمایان شود، بهتر است از فرش‌هایی که دارای رنگ‌های روشن هستند، استفاده کنید. به طور معمول این نوع از فرش‌ها فضا را بزرگ‌تر جلوه می‌دهند. اگر فضای خانه‌تان بسیار بزرگ و کم اثاثیه جلوه می‌کند، بهتر است از فرش‌هایی استفاده کنید که دارای رنگ‌های تیره هستند، این نوع فرش‌ها فضایی دنج، گرم و صمیمی به وجود می‌آورند.

فرش 1200 شانه رنگ روشن

فرش ارزان قیمت رنگ روشن

انتخاب طرح و نقشه فرش 

آن دسته از فرش‌هایی که دارای چند رنگ مختلف هستند و یا طرح‌هایی تو در تو دارند، ذرات کوچک، غبار و خاک را کمتر از دیگر فرش‌ها نشان می‌دهند. اگر خانه‌ای دارید که در معرض گرد و غبار و دوده قرار دارد، بهتراست یکی از همین انواع فرش‌ها را انتخاب کنید.

الیاف فرش دستباف و فرش ماشینی

الیاف استفاده شده در فرش خوب

الیاف طبیعی بهترین نوع نخ هستند که در فرش دستباف بیشتر استفاده می شوند . نخ های طبیعی از دو طریق به دست می آیند : الیاف گیاهی که شامل پنبه و جوت است  و الیاف حیوانی که منظور نخ پشم و ابریشم می باشد .

برای فرش ماشینی از الیاف مصنوعی استفاده می شود . این الیاف از مواد نفتی و توسط انسان ها ساخته می شود . نایلون ، پلی استر ، اکریلیک ، ویسکوز ، پلی گروپلین و الفین از جمله الیاف مصنوعی ساخته شده توسط انسان ها هستند .

به شیوه استفاده و نوع کاربرد فرش‌ها بسیار توجه داشته ‌باشید. به یاد داشته ‌باشید آن دسته از فرش‌ها که در بافت‌شان نایلون به کار رفته است و به اصطلاح فرش‌های نایلونی نامیده می‌شوند، بسیار با دوام و در برابر تغییر شکل بسیار مقاوم هستند و به نسبت دیگر فرش‌ها قیمت ارزان‌تری هم دارند. تنها ایرادی که این دسته از فرش‌ها دارند این است که گرد و خاک را به سادگی به اطراف منتقل می‌کنند.

به یاد داشته باشید، فرش‌هایی که در بافت‌شان اولفین به کار رفته است، در برابر رطوبت مقاوم هستند و به سادگی تمیز می‌شوند اما به مرور زمان حالت اصلی‌شان را از دست می‌دهند و به اصطلاح کش می‌آیند.

فرش‌های پشمی دارای ماندگاری زیادی هستند و در برابر عوامل محیطی مقاومت بالایی دارند اما گرد و خاک به سختی از آنها جدا می‌شود.

امروزه در هنگام خرید فرش اکثرا واژه هایی همچون اکریلیک و اکریلیک هیت ست شده را می شنوید . این الیاف بهترین الیافی است که در بافت فرش ماشینی استفاده می شود و علاوه بر کیفیت ، از قیمت مناسبی نیز برخوردار است . الیاف اکریلیک به تنهایی مشکلاتی را در بر داشت از جمله پرزدهی فرش و … که باا فرایند هیت ست شدن این مشکلات از بین رفت .

الیاف اکرلیک هیت ست شده یعنی چه ؟

فرایندی که نخ بعد از ریسیدن با دما و بخار تثبیت داده می شود این فرایند موجب تغییراتی در نخ شده و کیفیت نخ و در نهایت کیفیت فرش ماشینی را بالاتر می برد. فرش ماشینی که از نخ هیت ست شده بافته شده است جذابیت بیشتر ، ماندگاری بالاتر و راحت تر از دیگر فرش ها برای مشتریان و خریداران خواهد بود.

زمانی که این فرش در معرض نور خورشید قرار گیرد تغییر رنگی در آن رخ نمی دهد زیرا نخ هیت ست شده در برابر حرارت و شستشو مقاوم است و آسیب پذیر نیست .

مزایای نخ هیت ست شده

بسیاری از افراد هنگام خرید فرش ماشینی جدید از مشکل پرزدهی فرش رنج می بردند که این مشکل با فرایند هیت ست شدن نخ بسیار کاهش یافت . نخ هایی که هیت ست شده هستند پاخور بهتری دارند و زمانی که دست روی فرش کشیده می شود نرم تر هستند .

استحکام نخ هیت ست شده بسیار بالاتر از نخ معمولی است لذا پارگی نخ در زمان بافت فرش بسیار کاهش می یابد . این امر موجب افزایش کیفیت محصول نهایی شود . نخ هیت ست شده قابلیت جذب رنگ بیشتری دارد بنابراین کاهش رنگ پس از شستشو به کمترین میزان ممکن خواهد رسید.

 نگهداری از فرش خوب

به یاد داشته باشید که اگر از فرش استفاده نمی‌کنید، آن را در حالت لوله شده نگهداری کنید نه در حالتی که پهن باشد، در این صورت فرش دست نخورده و نو باقی می‌ماند .

 

در این مقاله سعی کردیم به نکاتی پیرامون خرید و انتخاب یک فرش خوب بپردازیم. ممکن است هنوز بعضی از پرسش ها برای شما وجود داشته باشد؛ مشکلی نیست، چون ما همیشه پاسخگوی سوالات شما به صورت 24 ساعته از طریق شماره های زیر به صورت تلفنی و یا شبکه های اجتماعی مثل تلگرام یا واتس اپ هستیم.

0315534003809125347596

همچنین برای مشاهده فرش های ایران کارپت از طریق لینک های زیر اقدام نمایید:

فرش 700 شانه فرش 1000 شانه فرش 1200 شانه فرش 1500 شانه

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *