اطلاعات فرش

سهم‌ فرش‌ ایرانی در بازار جهان‌

سهم‌ فرش‌ ایرانی در بازار جهان‌ 1

در سال ۹۳ ، حدود ۹۹ درصد بازار فرش دستباف جهان متعلق به ایران بود اما در سال ۹۶ این سهم تنها به ۱ درصد رسیده است. کشورهایی همانند افغانستان، پاکستان و حتی چین سهم کشور ما در این عرصه را به خود اختصاص داده اند. ما در این زمینه فرصت سوزی کرده ایم.
در سال ۹۳ ، حدود ۹۹ درصد بازار فرش دستباف جهان متعلق به ایران بود اما در سال ۹۶ این سهم تنها به ۱ درصد رسیده است. کشورهایی همانند افغانستان، پاکستان و حتی چین سهم کشور ما در این عرصه را به خود اختصاص داده اند. ما در این زمینه فرصت سوزی کرده ایم.

فرش دستبافت ایران؛ دیر زمانی “نماد تجاری ایران” محسوب می شود. اما بیست سالی است گرد بی رونقی بر این صنعت بومی نشسته و جایگاه گذشته خود را از دست داده است. قالیبافانی که زمانی “نقش جهان” می زدند اکنون نقشی در بازار جهانی ندارد. اکنون متاع ایرانی، فراموش شده تر از گذشته است “یک درصد” از بازار جهانی سهم فرش دستباف ایرانی است. با معصومه آقا پور علیشاهی نماینده مجلس دهم و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره موانع کسب و تولید گفت و گو کردیم؛

معصومه آقاپور علیشاهی، نماینده مردم شبستر در رابطه با وضعیت کنونی اقتصاد کشور به خبرنگار دیده بان ایران گفت: در ایران سالانه هزینه های گزافی در بخش های اقتصادی که شامل نرخ بهره بانکی، نرخ بهره اجاره، نیروی انسانی و تکنولوژِی صرف می کنیم که اگر بازنگری صحیحی بر روی این عوامل صورت نگیرد در سال ۹۷، ۲۰ درصد و در سال ۹۸، ۳۰ درصد از سهم بازار خود را در دنیا از دست خواهیم دادو ودر واقع کشور با عدم ارائه کالا و خدمات به سایر کشور ها رو به رو خواهد شد.

 

سهم‌ فرش‌ ایرانی در بازار جهان‌ 3

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم در رابطه با انتصاب “معاونت اقتصادی” در وزارت کشور و امورخارجه و تاثیرات آن اظهار کرد: در صورت تحقق و انتصاب این معاونان، ما اگر ساز و کار مناسب جهت جذب سرمایه گزاری و برنامه لازم برای فراهم کردن بازار و خدمات نداشته باشیم، تاثیر چشمگیری بر اقتصاد مشاهده نخواهیم کرد.

عضو فراکسیون امید اضافه کرد: به عنوان مثال در سال ۹۳ ، حدود ۹۹ درصد بازار فرش دستباف جهان متعلق به ایران بود اما در سال ۹۶ این سهم تنها به ۱ درصد رسیده است. کشورهایی همانند افغانستان، پاکستان و حتی چین سهم کشور ما در این عرصه را به خود اختصاص داده اند. ما در این زمینه فرصت سوزی کرده ایم به همین دلیل است که می گویم معاونت اقتصادی تنها زمانی مناسب است که ساز و کار های مناسبی جهت جذب سرمایه و فراهم نمودن بازار کالا و خدمات داشته باشیم.

وی همچنین تصریح کرد: تا زمانی که موانع اقتصادی برطرف نگردد و همچنین تا زمانی که گفتگو و تعاملی مشترک جهت برطرف سازی همین موانع ایجاد نشود، کماکان اقتصاد ایران با چالش های جدی مواجه خواهد بود.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *