اطلاعات فرش

رتبه بندی فرش های ماشینی

رتبه بندی در فرش های ماشینی

همانطور که میدانید فرش های ماشینی همگی رتبه یکسانی ندارند و از لحاظ گوناگون همچون کیفیت و بافت درجه بندی می شوند . لذا خریدار فرش باید به رتبه بندی فرش های ماشینی دقت نموده و فرشی تهیه کند که درجه یک باشد تا کیفیت و دوام بالایی داشته باشد .

رتبه بندی فرش های ماشینی در کارخانه ها و توسط افراد خبره و متخصص صورت می گیرد . برای اینکه بیشتر با رتبه بندی فرش یا درجه بندی فرش آشنا شوید ادامه این مطلب را مطالعه کنید .

رتبه بندی فرش های ماشینی

9'9" x 7'4" Persian Rug, Brown Rug, Vintage Traditional Rug ...

مشخصات فرش ماشینی درجه یک و اصیل (فرش درجه یک یا S )

فرشی ، فرش ماشینی درجه یک نام دارد که هیچ گونه عیب و نقصی در آن وجود نداشته نباشد . موارد بسیاری است که در درجه یک بودن فرش مهم است و تک به تک باید بررسی شود .

1- اندازه نقشه کامل و بدون عیب است .

2- فرش ماشینی زیر دست خوب باشد.

3- تکرار سیلندر نداشته باشد . تکرار سیلندر یعنی نقشه فرش تکرار شود و چندین بار طرحی از فرش زده شود .

4- سطح فرش یا ارتفاع فرش در کل فرش باید یکسان باشد .

5- فرش نباید دارای سوختگی ،‌ پارگی و وصله باشد .

6- فرش درجه یک در برابر حرارت های غیر مستقیم مقاومت دارد .

7- فرش تیغ خوردگی یا پارگی و سوراخ نداشته باشد .

8- پرداخت یا شیرینگ فرش ماشینی به خوبی صورت گرفته باشد در غیر این صورت پرز های فرش به شکل کوتاه و بلند هستند و فرش راه راه دیده می شود .

9- در پشت فرش نشانه ای از قلاب خوردگی نداشته باشد . این نشان دهنده این است که در تنظیمات ماشین بافت مشکلاتی پیش آمده و باعث می شود تا سرنخ ها معلوم شود .

مشخصات فرش ماشینی درجه یک و نیم یا  SI

ویژگی های فرش ماشینی درجه یک و نیم با برخی از ویژگی های فرش ماشینی درجه یک یکسان است مانند یکسان بودن فرش زیر دست ،‌ بدون نقص بودن نقشه فرش ماشینی ،‌ارتفاع خواب فرش و .. اما برخی از موارد نیز وجود دارد که سبب این تمایز شده است .

قلاب خوردگی در برخی از قسمت های پشت فرش ماشینی ،‌ پارگی نخ خاب تا 4 ردیف ،‌ وجود اختلاف در خاب فرش در 20 درصد از فرش و وجود اشتباه در طراحی فرش می باشد .

رتبه بندی فرش های ماشینی

رتبه بندی فرش های ماشینی

مشخصات فرش ماشینی درجه 2 یا S2

فرش ماشینی درجه 2 نیز یک سری ویژگی ها شبیه به ویژگی های فرش درجه یک و نیم دارد از جمله مقداری تیغ خوردگی در فرش ،‌ اختلاف ارتفاع خاب فرش یا سطح فرش تا 4 میلی متر ،‌ عیب و ایراد هایی در قسمت ریشه های فرش و زیگزاگ ها ، وجود خاب سوختگی های کم و ..

اما چند مشخصه اصلی برای فرش ماشینی درجه دو وجود دارد از جمله حداکثر یک سانتی متر کسری خاب در قسمت عرض فرش و عدم یکنواختی ارتفاع خاب یا سطح قالی تا 50 درصد می باشد .

مشخصات فرش ماشینی درجه سه یا  S3

فرش هایی که درجه سه هستند با فرش های درجه یک و درجه یک و نیم تفاوت زیادی دارند از جمله تفاوت های فرش درجه سه با دیگر فرش ها ،  تفاوت ها و جابه جایی های زیاد نقشه فرش ، پارگی نخ خاب بیش از 7 ردیف در سرتاسر فرش ، بیش از 15 سانتی متر رفو شدگی ، وصله دار بودن فرش در حد کم ، وجود عیب و ایراد هایی در قسمت ریشه و زیگزاگ و وجود قلاب خوردگی در همه فرش یا بیشتر فرش . وجود روزدگی آهار و عدم یکنواختی ارتفاع خاب یا سطح فرش تا 50 درصد قالی .

رتبه بندی فرش ماشینی کاشان از نظر قیمت

امروزه فرش های ماشینی در کاشان در گروه های مختلفی تولید می شوند و اگر بخواهیم آن ها را بر اساس شانه درجه بندی کنیم بدین صورت می شود :

فرش 1500 شانه

فرش 1200 شانه

فرش 1000 شانه

فرش 700 شانه

این رده بندی بر اساس کیفیت نیست چرا که ممکن است در یک شرکتی فرش 700 شانه آن کیفیت بالاتری نسبت به یک فرش 1000 شانه داشته باشد . در ایران کارپت همه فرش ها درجه یک بوده و بدون هیچ گونه عیب و نقصی به دست مشتری میرسد .

خرید فرش ماشینی درجه یک کاشان

در این مقاله به رتبه بندی فرش های ماشینی پرداختیم . ممکن است هنوز بعضی از پرسش ها برای شما وجود داشته باشد؛ مشکلی نیست، چون ما همیشه پاسخگوی سوالات شما به صورت 24 ساعته از طریق شماره های زیر به صورت تلفنی و یا شبکه های اجتماعی مثل تلگرام یا واتس اپ هستیم.

0315534003809125347596

همچنین برای مشاهده فرش های ایران کارپت از طریق لینک های زیر اقدام نمایید:

فرش 700 شانه فرش 1000 شانه فرش 1200 شانه فرش 1500 شانه

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *