کسب و کارها

راهکارهای مراقبت از پنکه

راهکارهای مراقبت از پنکه 1

هر وسیله برقی برای ماندگاری و دوام بالا نیاز به مراقبت دارد. پنکه هم به عنوان یکی از وسایل سرمایشی مقرون‌به‌صرفه باید به درستی استفاده و مراقبت شود. به‌خصوص اگر از این وسیله استفاده زیادی در فصول مختلف سال می‌کنید، بهتر است راهکارهای مراقبت از پنکه را به خوبی یاد بگیرید.

پنکه وسیله‌ای مناسب برای فصل گرم

در بین تمامی وسایل سرمایشی مختلف از جمله انواع کولر آبی، کولر گازی یا اسپیلت‌ها، پنکه همیشه جایگاه ویژه‌ای داشته است. استفاده آسان از این وسیله سرمایشی باعث شده که از گذشته تا به امروز و با وجود تمامی دستگاه‌های پیشرفته سرمایشی همچنان حضور پررنگی در خانه‌ها و مکان‌های تجاری داشته باشد. از این رو، پنکه وسلیه‌ای مناسب برای فصل گرم سال و حتی در کنار کولر یا سایر وسایل سرمایشی است. نحوه درست استفاده و نگهداری و مراقبت از پنکه طول عمر و ماندگاری آن را بیشتر می‌کند. این مسئله تا حدی بستگی به مدل پنکه هم دارد.

انواع مدل های مختلف پنکه

پنکه‌ها در مدل‌های مختلفی استفاده می‌شوند. هر کدام از این مدل‌ها در شرایط متفاوت و برای کارکردهای مختلفی مناسب هستند. مثلا پنکه‌ای که به طور دائمی و ثابت مورد استفاده قرار می‌گیرد با مدل پنکه‌ای که قابلیت جابجایی و انتقال دارد، فرق می‌کند. انواع مدل های مختلف پنکه عبارتند از:

  • پنکه رومیزی
  • پنکه ایستاده
  • پنکه دیواری
  • پنکه سقفی

پنکه‌های رومیزی معمولا روی میز یا روی زمین قرار داده می‌شوند. این مدل پنکه قابلیت جابجایی و انتقال دارد. پنکه ایستاده دارای ارتفاع بلندتری نسبت به سایر مدل‌هاست. این مدل پنکه نسبت به سایر مدل‌ها به‌روزتر و جدیدتر است. پنکه دیواری روی دیوار و به طور ثابت نصب می‌شود. پنکه سقفی هم جزو قدیمی‌ترین مدل‌های پنکه است. نصب و استفاده از هر کدام از این مدل‌ها متفاوت از بقیه است.

انواع مدل های مختلف پنکه

نصب و استفاده از پنکه

بعد از خرید پنکه ممکن است نیاز به نصب آن داشته باشید. پنکه سقفی و دیواری دو مدل‌ از پنکه‌ها هستند که روی سقف یا دیوار نصب می‌شوند. نصب این مدل‌ها بهتر است توسط تعمیرکار متخصص انجام شود. مدل‌های رومیزی و ایستاده صرفا در گوشه‌ای از اتاق یا فضا قرار داده می‌شوند.

استفاده از پنکه‌های مختلف به شرایط زندگی و همچنین اتاق یا فضایی که می‌خواهید پنکه را در آنجا استفاده کنید بستگی دارد. پنکه رومیزی برای فضاهای کوچک و کم جمعیت مناسب است. برای فضاهای بزرگ بهتر است از پنکه سقفی یا دیواری استفاده کنید. استفاده از پنکه‌ها با محدودیت‌هایی همراه است. در مناطقی با آب و هوای شرجی استفاده از پنکه به تنهایی جوابگوی گرما و رطوبت هوا نیست. شما باید با نحوه استفاده صحیح پنکه آشنا باشید تا در کنار خنک کردن فضا، در مصرف انرژی و همچنین مراقبت از سلامت دستگاه موفق عمل کنید.

نحوه صحیح مراقبت از پنکه

پنکه دستگاه چندان پیچیده‌ای در مقایسه با سایر وسایل سرمایشی نیست. از این رو نحوه صحیح مراقبت از پنکه هم چندان سخت و دشوار نیست. اگر از پنکه استفاده زیادی می‌کنید، بهتر است به طور مرتب یک سری مراقبت‌ها و نکات مهم را مدنظر قرار بدهید. از جمله نکات مهم در مراقبت از پنکه عبارتند از:

  • تمیز کردن مداوم پنکه
  • نصب یا قرار دادن در جای مناسب
  • سرویس پنکه
  • تعمیر سریع در صورت عیب یابی

توجه به هر کدام از این موارد به کارکرد صحیح پنکه و همچنین افزایش طول عمر آن کمک می‌کند.

تمیز کردن مداوم پنکه

تمیز کردن مداوم پنکه

انواع مختلف پنکه‌ها دارای فنس میله‌ای یا مشبک و چندین پره هستند. به دلیل چرخش مداوم پره‌ها و همچنین باز بودن شیار فنس و فضای خالی بین میله‌ها گردوخاک وارد محفظه داخلی فنس می‌شود. از این رو لابه‌لای میله‌ها یا شبکه‌های فنس و همچنین روی پره‌ها گردوخاک می‌نشیند. این گردوخاک را بهتر است هر چند وقت یکبار تمیز و گردگیری کنید. برای این کار از دستمال یا حوله‌ای مرطوب آغشته به مواد پاک کننده استفاده کنید. در انجام این کار به این نکات ایمنی دقت کنید:

  • هنگام باز کردن فنس یا پنجره‌های مشبک مراقب قفل های آن باشید تا خراب نشوند؛
  • از آب برای شستشوی دستگاه به خصوص پشت موتور استفاده نکنید؛
  • ترکیب آب سرد و مایع ظرفشویی برای تمیز کردن پره‌ها و فنس بسیار مناسب است؛
  • حتما قبل از باز کردن دستگاه پریز را از برق بکشید.

نصب یا قرار دادن در جای مناسب

یکی دیگر از نکات مراقبت از پنکه مکان نصب یا قرار دادن آن است. پنکه‌ها را با فاصله از وسایل حرارتی و گرمایشی و همچنین پرده‌ها، گیاهان یا سایر وسایلی که ممکن است لای پره‌ها یا فنس دستگاه بپیچد قرار دهید یا نصب کنید. پنکه سقفی یا دیواری را از لامپ یا لوازم روشنایی دورتر نصب کنید. پنکه رومیزی یا ایستاده را روی سطحی صاف قرار دهید تا تعادل آن حفظ شود. از سیم برق‌های دراز که در مسیر رفت و آمد قرار می‌گیرند استفاده نکنید. بهتر است پنکه را در معرض نور مستقیم آب قرار ندهید. پنکه‌ها باید از دسترس کودکان و افراد معلول دور بمانند. استفاده از محافظ پنکه در چنین شرایطی کار بسیار مناسبی است.

سرویس پنکه

یکی دیگر از کارهایی که برای مراقبت از پنکه باید انجام بدهید سرویس مرتب آن است. البته این دستگاه قطعات چندان زیاد و پیچیده‌ای ندارد و سرویس آن به سادگی قابل انجام است. یکی از ضروری‌ترین کارها برای سرویس پنکه روغن‌کاری آن است.

روغن کاری

سرویس و روغن کاری پنکه بهتر است هر سه ماه یکبار یا در آغاز فصل گرما و قبل از استفاده از دستگاه انجام شود. برای تشخیص این مسئله و نیاز پنکه به روغن‌کاری کافیست بعد از گذشت نیم یا یک ساعت از کارکرد دستگاه دمای موتور آن را چک کنید. اگر گرم یا داغ بودن آن را حس کردید، باید اقدام به روغن کاری کنید.

تعمیر سریع در صورت عیب یابی

تعمیر سریع در صورت عیب یابی

بخش دیگری از مراقبت پنکه مربوط به مشکلات یا عیب‌هایی است که در دستگاه رخ می‌دهد. شما به محض تشخیص نقص یا عیب یابی دستگاه باید سریعا پنکه را از برق بکشید و نسبت به رفع مشکل اقدام کنید. اگر مشکل پنکه چندان جدی نباشد خودتان می‌توانید آن را رفع کنید. در غیر این صورت باید از یک تعمیرکار متخصص کمک بگیرید. هیچ وقت خودتان به تنهایی اقدام به باز کردن پنکه و تعمیر تخصصی آن نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *