اطلاعات فرش

تراکم فرش ماشینی چه اهمیتی در موقع خرید دارد؟

تراکم فرش ماشینی

احتمالا شما نیز هنگام خرید فرش ماشینی با واژه ‎های تراکم فرش ماشینی و شانه برخورد کرده اید و شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که فرش 700 شانه چه فرقی با فرش 1200 شانه دارد؟

کدام فرش با چه تراکمی برای شما مناسب است؟ از مهم ترین موارد تعیین کننده زیبایی، قیمت و دوام فرش ماشینی، شانه و تراکم هستند و ما در این مطلب به طور خلاصه نکات مهمی در مورد تراکم فرش ماشینی را شرح می دهیم که به شما کمک خواهد کرد تا برای خرید فرش ماشینی مورد نیازتان بتوانید آگاهانه تصمیم بگیرید.

تراکم فرش ماشینی چیست؟

تراکم طولی فرش به تعداد گره های بافته شده در یک متر طول فرش ماشینی با ضریب 2 گفته می شود.

مثلا فرشی که تراکم 2550 دارد یعنی در هر متر از طول فرش 1275 گره بافته شده است. تراکم طولی کاملا بستگی به تراکم عرضی دارد و میتواند از 500 به بالا باشد. هرچه تعداد گره های بافته شده در طول فرش بالاتر برود نخ خاب باید ظریف تر و کوتاه تر باشد تا نقش و الیاف فرش در هم پیچیده نشوند.

انواع تراکم رایج در بین فرش های ماشینی

فرش ماشینی 440 شانه با تراکم 900

فرش ماشینی 500 شانه با تراکم 1000

فرش ماشینی 700 شانه با تراکم 2550

فرش ماشینی 1000 شانه با تراکم 3000

فرش ماشینی 1200 شانه با تراکم 3600

فرش ماشینی 1500 شانه با تراکم 4500

تشخیص شانه و تراکم فرش

تشخیص شانه و تراکم توسط افراد غیر متخصص کار ساده ای نیست بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم که حتما فرش تان را از برندهای شناخته شده همچون فرش شاه پسند، فرش آرتامیس و.. و یا فروشگاه های معتبر مانند ایران کارپت با خیال راحت تهیه کنید چرا که در این صورت می توانید به برچسب مشخصاتی که پشت فرش چسبانده می شود اعتماد کنید.

در غیر این صورت می توانید برای تشخیص شانه فرش 10 سانتی متر از فرش ماشینی را در نظر بگیرید و تعداد گره در این واحد را بشمارید. مثلاً در فرش های 1000 شانه در هر 10 سانتی متر از عرض فرش 10 گره وجود دارد و برای تشخیص تراکم طولی فرش 1000 شانه با تراکم 3000 باید در هر 10 سانتی متر از طول آن 15 گره وجود داشته باشد.

بهترین شانه و تراکم فرش ماشینی

بعد از این توضیحات ممکن است بخواهید بدانید بهترین شانه و تراکم فرش ماشینی کدام است. قبل از جواب دادن به این سوال بهتر است نگاهی به معایب و مزایای فرش های تراکم بالا و تراکم پایین بیندازیم و ببینیم چه تاثیری روی قیمت و زیبایی و دوام قالی دارند.

فرش ماشینی تراکم بالا

به دلیل ظرافت جنس نخ خاب، فشرده بودن گره‎ های فرش و کوتاه بودن ارتفاع نخ خاب ظرافت و زیبایی بیش تری دارد به طوری که به آن ها دستباف گونه هم می گویند و به همین دلیل قیمت بالاتری دارند.

از طرفی همین ویژگی ها باعث شده که این فرش ها در برابر پاخوردگی و فرسایش آسیب پذیر باشند بنابراین تراکم بالا انتخاب مناسبی برای مکان های پر رفت وآمد نیست.

فرش ماشینی تراکم پایین

قیمت فرش ماشینی فرش هایی با تراکم پایین به دلیل پایین بودن تعداد گره و عدم ظرافت نقش و نگارشان نسبت به فرش های تراکم بالا، پایین تر است.

همچنین به علت بلند بودن ارتفاع نخ خاب، معمولا فرش های تراکم پایین تر از فرش های تراکم بالا ضخیم تر هستند و هم در برابر سایش و فرسایش مقاومت بیش تری دارند بنابراین به کسانی که کم تر از مبل استفاده می کنند و برای قسمت های پر رفت وآمد منزل این نوع فرش را پیشنهاد می کنیم.

به علاوه با اینکه طرح و نقش فرش های تراکم پایین به ظرافت فرش های تراکم بالا نیست اما تنوع رنگ بسیار بالاتری دارند و جوابگوی طیف وسیعی از سلایق و چیدمان ها هستند.

نتیجه گیری

شناخت مفاهیم مهمی مثل شانه و تراکم فرش ماشینی در انتخاب و خرید فرش بسیار مهم هستند.

فرش ها برای قسمت های مختلف منزل باید ویژگی خاص خودشان را داشته باشند. کاربرد فرش آشپزخانه یا پذیرایی یا اتاق خواب باهم بسیار متفاوت هستند.

درنهایت امیدواریم شما با خواندن این مقاله و آشنایی با مفاهیم شانه و تراکم بتوانید تصمیم بگیرید که کدام یک از فرش های موجود در بازار می تواند پاسخ گوی نیاز شما باشد: ریزبافت و فاخر با قیمت نسبتا بالا؟ یا فرش ضخیم، قیمت مناسب و مقاوم ؟

همچنین از طریق لینک های زیر می توانید فرش هایی متناسب با تراکم دلخواه خود به آسانی خریداری نمایید.

فرش 700 شانه فرش 1000 شانه فرش 1200 شانه فرش 1500 شانه

 

اگر قصد خرید فرش ماشینی دارید می توانید هم اکنون با ما تماس بگیرید: 55340038 – 031 و 09125347596

سوالات متداول

[ultimate-faqs include_category=’general-faq’]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *