کسب و کارها

انواع مدل های بخاری برقی

انواع مدل های بخاری برقی 1

بخاری برقی یکی از انواع وسایل گرمایشی است که برای گرم کردن فضاهای کوچک بسیار مناسب است. این وسیله برقی در انواع مدل‌های مختلف در بازار عرضه می‌شود و از تنوع خوبی برخوردار است. هزینه پایین خرید بخاری‌های برقی یکی از اصلی‌ترین دلایل استقبال مصرف کنندگان از این وسیله سرمایشی است.

انواع مدل های بخاری برقی

مکانیزم کار انواع مدل‌های مختلف بخاری برقی تقریبا شبیه به هم هست و همگی آنها با انرژی برق کار می‌کنند. با این حال، این مدل‌های مختلف با کارکردهای خاص خود قابلیت گرمایشی متفاوتی دارند و برای سلیقه‌های مختلف طراحی شده‌اند.

کارکرد بخاری برقی

بخاری برقی بر خلاف بخاری‌های گازی که با انرژی حاصل از سوخت گاز کار می‌کنند، با انرژی الکتریکی یا همان برق کار می‌کند. مکانیسم کار بخاری برقی مثل تمام بخاری‌ها و وسایل سرمایشی دیگر تبدیل سوخت مصرفی به گرما است. بخاری‌های برقی مجهز به مبدلی به نام المنت یا فن هستند که عمل تبدیل انرژی الکتریکی به گرما را انجام می‌دهند. بخاری برقی در مقایسه با سایر وسایل گرمایشی مزیت‌ها و معایبی دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

مقایسه بخاری برقی با سایر وسایل گرمایشی

وسایل گرمایشی از تنوع و گوناگونی زیادی برخوردار هستند. از بخاری‌های گازی قدیمی گرفته تا اسپیلت‌ها و هیترهای جدی تا شومینه و رادیاتورها همگی برای گرم کردن فضای خانه طراحی شده‌اند. با این حال، هر کدام از این وسایل گرمایشی کارکدر خاص خود را دارند و برای شرایط و محیط خاصی مناسب هستند.

بخاری برقی هم به عنوان یکی از این وسایل گرمایشی دارای مزیت‌های خاصی است. یکی از مزیت‌های بخاری برقی اندازه و ابعاد کوچک آنها و همچنین قابلیت جابجایی آنهاست. البته بخاری‌های برقی در مدل‌های مختلف طراحی می‌شوند و ممکن است بعضی از مدل‌ها دارای ابعاد بزرگی باشند. با این حال، بیشتر مدل‌های آن ابعاد تقریبا کوچکی دارند و جابجایی و حمل و نقل آنها راحت است. یکی دیگر از مزیت‌های برخی مدل‌های بخاری برقی مصرف انرژی پایین آنهاست. از طرفی، هزینه خرید بخاری برقی نسبت به سایر وسایل گرمایشی پایین‌تر است. خیلی از این مزیت‌ها بستگی به مدل و نوع بخاری برقی هم دارد.

مقایسه بخاری برقی با سایر وسایل گرمایشی

انواع مدل‌های بخاری برقی

بخاری‌های برقی را در حالت کلی می‌توان به دو دسته بخاری‌های برقی دیواری و زمینی یا رومیزی تقسیم کرد. بخاری برقی دیواری معمولا مانند هیتر یا اسپیلت روی دیوار نصب می‌شود و میدان تابش گرمای آن وسیع‌تر است. اما بخاری برقی زمینی یا رومیزی روی سطح قرار می‌گیرد و متحرک یا قابل جابجایی است. انتخاب یک مدل بستگی به شرایط مصرفی شما دارد. اگر می‌خواهید یک هیتر برقی ثابت داشته باشید، بهتر است مدل دیواری را انتخاب کنید.

دسته‌بندی دیگری که برای مدل‌های مختلف بخاری برقی می‌توانیم بیان کنیم، بخاری‌های فن‌دار و بدون فن هستند. بخاری‌های برقی فن‌دار دارای قطعه‌ای به نام فن است که گرمای تولید شده توسط بخاری را به محیط اطراف منتقل می‌کند. علاوه بر این، فن دستگاه نقش مهمی در جذب و هدایت هوای سرد یا خنک به سمت قطعه گرمایش بخاری دارد. هوای خنک تبدیل به هوای گرم شده و بعد توسط فن به محیط بیرون منتقل می‌شود.

بخاری‌های برقی بدون فن یا معمولی فاقد این تکنولوژی هستند. این نوع بخاری‌ها از مکانیزم دیگری برای پرتاب با انتقال گرما به محیط استفاده می‌کنند. از جمله انواع دیگر مدل‌های بخاری برقی می‌توان به رادیاتور برقی، کرسی برقی، فن هیتر، شومینه برقی، پنکه حرارتی اشاره کرد.

انواع مدل‌های بخاری برقی

بخاری برقی فن دار

بخاری برقی فن دار معمولا دارای المنت‌هایی حرارتی است که دمای مطلوبی را در محیط به جریان می‌اندازند. در مدل‌های جدید جنس المنت‌ها معمولا شیشه‌ای است. انتقال گرما در این مدل به شکل جابجایی یا تابشی است. جهت جریان گرما در بسیاری از مدل‌های بخاری برقی از جلو است. با اینکه بخاری‌های برقی حرارت بالایی تولید می‌کنند و جداره بخاری داغ می‌شود ولی ایمنی آنها آنقدر بالاست که حتی در صورت واژگونی هم خطری ایجاد نمی‌کنند. از جمله ویژگی‌های اصلی بخاری‌های برقی فن دار عبارتند از:

  • قابلیت تنظیم دما
  • برخورداری از ترموستات و سنسور و خاموشی خودکار بعد از رسیدن به حرارت مطلوب
  • برخورداری از صفحه استیل منعکس کننده گرما

بخاری برقی تابشی

این مدل بخاری برقی از تابش گرما به طور مستقیم برای گرم کردن محیط استفاده می‌کنند. معمولا در این مدل بخاری از یک یا دو المنت و یک سطح بازتابنده در یک جهت خاص برای تابش گرما به کار گرفته می‌شود. به دلیل نوع کارکرد و تابش حرارت بالا در یک مسیر بهتر است از این مدل در فضایی استفاده شود که جریان هوای مناسبی دارد.

بخاری برقی تابشی

بخاری برقی دیواری

بخاری برقی دیواری ظاهری متفاوت از بخاری زمینی یا رومیزی دارد و روی دیوار نصب می‌شود. این مدل بخاری با المنت‌هایی که در داخل آن تعبیه شده گرمای زیادی تولید می‌کند. به دلیل قرارگیری این مدل روی دیوار، توزیع و پخش گرما به شکل مناسب و یکنواختی در سراسر محیط انجام می‌گیرد.

کرسی برقی

یکی از نوستالژی‌ترین مدل‌های بخاری برقی، کرسی برقی است. این مدل بخاری برقی کوچک بیشتر استفاده‌ای سنتی دارد و در فصل‌های بسیار سرد سال به کار می‌آید. در برخی از مدل‌های کرسی برقی از المنت‌های سفالی برای تولید گرما استفاده می‌شود. وزن تقریبی بسیاری از مدل‌های کرسی برقی حدود یک کیلوگرم و توان حرارتی آن حدود 1000 وات است.

فن هیتر برقی

فن هیتر برقی یکی از جدیدترین مدل‌های بخاری برقی است. این مدل بخاری اندازه بسیار کوچکی دارد و معمولا روی میز یا سطح خاصی قرار داده می‌شود. حداکثر توان حرارتی فن هیترها 2000 وات است و با وجود اندازه و ابعاد کوچک گرمای قابل قبولی تولید می‌کنند. یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های این نوع بخاری برقی وزن سبک آنهاست.

فن هیتر برقی

پنکه حرارتی

پنکه حرارتی یکی از مدرن‌ترین مدل‌های بخاری برقی است که ظاهری کاملا شبیه به پنکه دارد. برخلاف پنکه که یک وسیله سرمایشی است، در پنکه حرارتی به جای پره‌های پهن و گردان از المنت‌ها برای تولید گرما و حرارت استفاده می‌شود. معمولا پنکه حراراتی به شکل ایستاده و دارای پایه‌ای بلند است. توان حرارتی این نوع پنکه‌ها تقریبا 1000 وات است و قدرت گرمایشی خوبی دارند.

بهترین مدل بخاری برقی

انتخاب بهترین مدل بخاری برقی از میان تمام مدل‌های مختلف بستگی به شرایط شما به عنوان یک مصرف کننده دارد. اگر در هنگام انتخاب یک مدل شرایط محیطی، اقتصادی و نوع مصرف خود را در نظر بگیرید، می‌تواند بهترین مدل را برای خود انتخاب کنید. با این حال برای انتخاب بهترین مدل به ویژگی‌های فنی بخاری برقی، ظاهر آن و ایمنی بخاری دقت کنید. توجه به برند و تولید کننده مدل بخاری هم تاثیر زیادی در انتخاب شما دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *