اطلاعات فرش

بهترین فرش ماشینی در بازار ایران چیست؟ + 3 نکته اساسی برای خرید بهترین فرش

بهترین فرش ماشینی در بازار ایران چیست؟ + 3 نکته اساسی برای خرید بهترین فرش 1

اگر قصد خرید فرش ماشینی داشته باشید باشید،تبلیغات بی شمار شرکت های تولیدی فرش ماشینی ممکن است شما را هم در انتخاب بهترین فرش ماشینی برای منزلتان گیج کرده باشد.

بهترین فرش ماشینی چیست؟ بهترین قالی ایران کدام است؟ چند شانه؟ چه تراکمی؟ چه جنسی؟ بافت کدام شهر؟

شاید در مورد راهنمایی برای خرید فرش بتوانید مطالب جسته گریخته زیادی در سطح اینترنت بیابید، اما ما در این مقاله ما سعی می کنیم با بیان اطلاعات مختصر و مفید، مهمترین عوامل در انتخاب بهترین فرش ماشینی را برای شما به زبان ساده بیان کنیم؛ پس با ایران کارپت همراه باشید.

در صورتی که فرصت کافی برای خواندن مقاله مربوط به بهترین فرش ماشینی را ندارید می توانید از طریق لینک های زیر اقدام به خرید بهترین های فرش در بازار ایران نمایید.

فرش 700 شانه فرش 1000 شانه فرش 1200 شانه فرش 1500 شانه

انواع فرش از نظر دستگاه بافت

تولید فرش ماشینی در کشور ما قدمتی 50 ساله دارد. اولین فرش ها در شرکت مخمل و ابریشم کاشان و  به وسیله ماشین‌های مخمل بافی ژاکارد و با الیاف مصنوعی براق و پرز نسبتاً کوتاه و وزن سبک، بافته و روانه بازار گردید.

بهترین فرش ماشینی چیست

پس از آن فرش راوند با وارد کردن ماشین آلات 320 شانه، نخستین فرش ها با پرزهای بلند و پشمی را بافت که با استقبال چشمگیری مواجه شد.

پس از ماشین آلات 320 شانه، دستگاه های بافت 350 شانه، 440 شانه، 500 شانه، 700 شانه، 1000 شانه، 1200 شانه و 1500 شانه به ترتیب وارد کشور و اقدام به تولید فرش ماشینی کرد.

ماشین آلات 320 شانه هم اکنون منسوخ شده است، بافت 350 شانه و 440 شانه هم بسیار کم است و بیشتر برای تولید کناره و جانمازی به کار می رود.

هم اکنون بیشترین تقاضای بازار برای فرش های 500 شانه تا 1500 شانه می باشد.

هرچه تراکم شانه بالاتر برود، قیمت فرش نیز اضافه می شود، اما آیا بهترین فرش ماشینی همان گرانترین فرش ماشینی است؟

جواب ما به این سوال خیر است.

بهترین فرش ایران

 بهترین فرش ماشینی ایران چیست؟

واقعیت این است که بهترین فرش ماشینی برای هر خانه، بسته به شرایط آن خانه و خانواده دارد.

همانطور که گفتیم بهترین فرش ماشینی در واقع بسته به نیازها و بودجه شما تعیین می شود، نه اینکه مثلا بگوییم فرش 1500 شانه بهترین فرش بازار در حال حاضر است.

واضح تر بگوییم، فرشی که شما می خواهید خرید کنید باید بر اساس نیازی که به آن دارید انتخاب گردد.

فرش های 1500 شانه اگرچه در حال حاضر گرانترین فرش بازار است، اما به خاطر خاب فرض (ضخامت کم آن) بیشتر برای جاهایی پیشنهاد می شود که اولاً کم رفت و آمد است و دوماً بر روی آنها نشست و برخاستی نمی شود.

فرش های 1200 شانه نیز به دلیل خاب کم پیشنهاد می شود برای جاهایی که نشست و برخاست بر روی مبلمان انجام می شود، توصیه می گردد، لذا استفاده از فرش های 1500 و 1200 بیشتر در سالن های پذیرایی توصیه می گردد.

فرش ماشینی 1000 شانه علاوه بر ظرافت و تراکم بافت بالا، دارای خاب بیشتری نسبت به فرش های 1200 و 1500 شانه است. از این گونه فرش ها هم برای سالن پذیرایی و هم برای جاهایی که روی فرش نشست و برخاست می کنند، می توان استفاده کرد.

بهترین فرش ایران را از کجا بخریم

فرش های 700 شانه به نسبت فیمت پایین تر نیز محصولی عمومی تر برای استفاده از منازل هست. گفتنی است که فرش 700 شانه انواع مختلفی دارد و در انتخاب آن باید دقت بیشنری به موارد دیگر داشت، علت آن تنوع بالای دستگاه های تولیدی فرش است. البته همین نکات برای فرش های 500 شانه نیز مفروض است.

از فرش های 700 و 500 شانه را هم در اتاق های خواب می توان استفاده کرد و هم در نشیمن و پذیرایی.

اخیراً نقشه های یکسانی بر روی ماشین آلات مختلف تولید می شود و می توان به صورت ترکیبی از فرش ها استفاده کرد، مثلا می توان در سالن از فرش 1200 شانه استفاده کرد، از 1000 شانه در نشیمن و از 700 شانه در اتاق خواب.

اینگونه هم در بودجه صرفه جویی می شود و هم می توان بهترین استفاده را از فرش های منزل برد.

بهترین جنس الیاف فرش ماشینی چیست؟

یکی از نکات مهمی که باید قبل از خرید فرش به آن دقت کرد، آشنایی با انواع الیاف به کار رفته در فرش‌های ماشینی موجود در بازار است.

البته ما در اینجا قصد نداریم به صورت تخصصی به معرفی آن بپردازیم، بلکه به مرور آنها به صورت کلی و بازاری بسنده خواهیم کرد، اما اگر نیازمند به مطالعه جزئی تر آن هستید می توانید مطالب زیر را با دقت مطالعه کنید.

فرش‌های ماشینی را می‌توان از لحاظ جنس مواد اولیه ای که در نخ خاب آن استفاده می شود در چهار دسته عمده طبقه بندی کرد که عبارتند از فرش‌های ماشینی پشمی، فرش‌های ماشینی آکریلیک، فرش‌های ماشینی پلی استر و فرش‌های ماشینی پلی پروپیلن.

انواع نخ‌های مورد استفاده در تولید فرش ماشینی

به طور کلی هر فرشی از سه نوع تخ تشکیل می‌شود: نخ پرز، نخ تار و نخ پود.

نخ پرز یا نخ خاب فرش

از این نخ پرز جهت بافت گره‌های رنگ استفاده می‌شود و در واقع همان نخی است که شما با کشیدن دست روی فرش آن را می توانید لمس کنید.

نخ خاب به این صورت که به دور نخ پود به صورت گره و یا به شکل U قرار می‌گیرد و چندین نوع می‌باشد:

الف) نخ آکریلیک صددرصد خالص

ب) مخلوط نخ آکریلیک و پلی پروپیلن: که به صورت مخلوطی از الیاف آکریلیک و پلی پروپیلن ریسیده می‌شود.

ج) صددرصد پلی پروپیلن (p.p یا بی.سی.اف (B.C.F))

د) پلی استر یا ابریشم مصنوعی

 نخ تار فرش

این نخ به صورت مخلوط پنبه پلی استر ریسیده می شود، کیفیت الیاف مصرفی و نوع ریس آن عامل مهمی در دوام و زیبایی فرش است.

این نوع نخ ها بیشتر در فرش های آکریلیک مصرف می‌شود اما در قالی‌های پلی پروپیلن و BCF، نخ تار از همان جنس نخ پرز (یعنی نخ BCF) استفاده می‌شود که علت آن ارزان‌تر بودن این نوع نخ‌ها می‌باشد.

 نخ پود

که در فرش‌های پشمی و آکریلیکی 100 درصد پنبه می‌باشد.

اما در نهایت باید دانست مهم‌ترین عامل درتعیین کیفیت و عمر فرش همان نخ خاب است که یا از جنس آکریلیک است، یا پلی پروپیلن(BCF)، یا مخلوطی از این دو و یا پلی استر.

بهترین جنس فرش ماشینی چیست

مقایسه فرش‌های آکریلیک با دیگر انواع فرش ماشینی

از لحاظ دوام و طول عمر، فرش‌های آکریلیک نسبت به فرش‌های BCF، درصد دار و پلی استر، از طول عمر بیشتری برخوردار می‌باشند.

این فرش‌ها برای مدت طولانی حتی تا بیش از 100 سال قابل نگهداری و استفاده هستند ولی فرش‌های BCF و پلی استر عمر کوتاهی دارند و در زمان بسیار کوتاهی نرمی و لطافت خود را از دست خواهند داد.

از لحاظ کوتاه شدن (آبرفتگی)، به مرور زمان بر اساس مدت مورد استفاده قرار گرفتن یا همان پا خوردگی، تغییر فرش‌های آکریلیک بسیار کم یا ناچیزی می‌باشد که به حساب نمی‌آید ولی در دیگر انواع فرش ماشینی، این موضوع به شکل ملموسی قابل مشاهده است به طوری که بعد از مدتی شاهد کج یا کوتاه شدن قد یا پهنای فرش خواهیم بود.

از لحاظ شستشو و در معرض نور قرار گرفتن در فرش‌های آکریلیک شاهد هیچ گونه تغییری نمی‌باشیم ولی این مورد در فرش‌های BCF، مخلوط و پلی استر بالعکس می‌باشد که باعث می‌شود جلوه و زیبایی فرش در زمان کوتاهی از بین برود.

فرش‌های آکریلیک از مقاومت بالایی در برابر گرمای مستقیم برخوردار می باشند به طوری که یکی از ویژگی‌هایی که فرش آکریلیک را از سایر فرش‌ها متمایز می‌کند تست گرما می‌باشد به طوریکه می توان اتوی داغ را روی فرش گذاشته بدون تغییر برداشت ولی در الیاف BCF و پلی استر، فرش‌ها براثر قرار گرفتن در برابر گرما دچار سوختگی و فرورفتگی شده و فرش ازبین می‌رود.

از لحاظ سایش، فرش آکریلیک دچار تغییر نمی‌شود ولی BCF و پلی استر دچار خوردگی یا پوسدگی به مرور زمان می‌شوند.

از لحاظ زیبایی در طول زمان، فرش اکرلیک قابل قیاس با فرش‌های درصد دار یا BCF و پلی استر نمی‌باشد.

اما از معایب فرش‌های آکریلیک می‌توان به این مورد اشاره کرد که در کوتاه مدت جذب طبیعت نمی‌شوند ولی ‏BCF‏ و پلی استر به مرور پودر شده و در فضا پراکنده و در طبیعت جذب می‌گردد.

فرش های آکریلیک پرز می دهند!

فرش های آکریلیک که اصطلاحاً به آن فرش های نخی گفته می شود پرز می دهند و این شاید مهمترین عیب این فرش هاست.

اما اینجا نیز تکنولوژی به کمک ما آمده است و هیت ست کردن نخ های آکریلیک، درصد پرزدهی فرش های آکریلیک هیت ست شده را آنقدر کم کرده که نزدیک به صفر است و شاید با جارو زدن فرش با جاروبرقی روزانه یکبار به مدت 2 هفته، هیچ اثری از پرز فرش های آکریلیکی نباشد.

لذا توصیه ما این است در هنگام خرید فرش از هیت ست شدن نخ های آن فرش مطمئن شوید.

توجه داشته باشید که اگرچه ما استفاده از الیاف آکریلیک را به شما توصیه کردیم، اما همین نخ های آکریلیک نیز دارای سطوح کیفی متفاوتی هستند و تنها فرش‌هایی که از نخ آکریلیک با کیفیت تهیه شده باشند از طول عمر و کیفیت بالایی برخوردار خواهند بود.

نخ های آکریلیک کم کیفیت، پرزدهی زیادی دارند و پس از مدتی دچار کوبیدگی شده، سفت و زبر می گردند و این در حالی است که قیمت فرش هم تا حد زیادی به جنس الیاف آن بستگی دارد.

بهترین مارک فرش ماشینی چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟

مطالب بالا در مورد انتخاب بهترین فرش ماشینی را مطالعه کردید، اما شاید برایتان سوال باشید بهترین مارک فرش ماشینی در ایران چه ویژگی هایی داشته باشد؟

یکی از مهمترین ویژگی هایی که باید در مورد کارخانجات فرش ماشینی در نظر داشته باشید این است که از ماشین آلات به روزی استفاده کنند، قطعا ماشین آلاتی که در سال 2020 ساخته شده فرش های با کیفیت تری از کارخانجاتی تولید می کند که ماشین بافتشان مربوط می شود به سال های 1970 میلادی!

همچنین مواد اولیه نفش مهمی در انتخاب بهترین مارک فرش ماشینی ایفا می کند که به این نکته نیز باید توجه داشته باشیم.

بسته بندی مناسب، آهار و تکمیل مناسب و قیمت خوب نیز از دیگر ویژگی های یک مارک خوب فرش ماشینی است.

بهترین برند فرش ماشینی چیست؟

فرش آرتامیس در نخستین پالایش کیفی فرش‌های ماشینی ایرانی که برای اولین بار و با حضور 180 برند معتبر فرش ماشینی برگزار شد، بعنوان بهترین فرش ماشینی ایران انتخاب شد.

خبرگزاری ایلنا نوشت: در این بررسی انواع محصولات تولیدی شرکت‌های تولیدی اعم از فرش‌های 700 شانه، 1000 شانه، 1200 شانه و 1500 شانه بر اساس به روز بودن ماشین آلات بافندگی، استفاده از مواد اولیه با کیفیت، کنترل و بررسی تولیدات، تکمیل و بسته بندی و همچنین برندینگ مورد بررسی و امتیاز دهی قرار گرفت.

در مرحله نهایی و بررسی آزمایشگاهی تولیدات فرش آرتامیس توانست با دریافت بالاترین امتیاز، بعنوان بهترین فرش ماشینی ایران معرفی گردید.

مشاوره و خرید فرش ماشینی

کارشناسان ایران کارپت همیشه آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند، لذا از بیان سوالات و نظرات خود کوتاهی نفرمایید. اگر سوالی در مورد خرید بهترین فرش ماشینی دارید آن را با ما در میان بگذارید.

0315534003809125347596

همچنین برای مشاهده فرش های ایران کارپت از طریق لینک های زیر اقدام نمایید:

فرش 700 شانه فرش 1000 شانه فرش 1200 شانه فرش 1500 شانه

سوالات متداول

[ultimate-faqs include_category=’general-faq’]

9 نظر در “بهترین فرش ماشینی در بازار ایران چیست؟ + 3 نکته اساسی برای خرید بهترین فرش

  1. باقری گفت:

    سلام روز خوش من یه تخته فرش کرم دوازده متری میخوام
    جهت اعتماد کجارا مطالعه کنم؟

  2. یاسر گفت:

    سلام
    میشه یه اطلاعاتی در مورد فرش زاگرس کرمانشاه بدین؟
    کیفیت فرشاش چطوره؟؟

  3. حمیدرضا نومیری گفت:

    سلام
    چرا فرش های شما آماده تحویل نیست و برای سفارش خرید با فرش ها را بافته و تحوید خریدار دهید

    1. درود بر شما؛ به دلیل کمبود مواد اولیه به دلیل تحریم صنایع نساجی و تنوع بالای محصولات، امکان بافت و انبار کردن محصولات وجود ندارد و ما مجبوریم پس از دریافت سفارش مشتریان، فرش ها را بافته و آماده ارسال کنیم.

  4. اشنا گفت:

    ممنون ازراهنمائیتون

  5. اسماعیل نورمحمدی گفت:

    سلام. ممنون از مقاله کامل، ولی اگر از نظر بودجه مشکل داشتیم نگفتید بهتره چه فرشی بخریم. اگر اینو توضیح بدید ممنون میشم

  6. احمدیان گفت:

    با سلام. ممنون از اطلاعات کاملی که دادین. من از بندر عباس با شماره اتون تماس گرفتم که پشت خطی بودم و پاسخ ندادین، من الان 6 تخته فرش سفارش دادم، می خواستم ببینم کی فرش ها رو ارسال می کنید برام؟ امیدوارم همانطور که گفتید فرش ها باکیفیت باشن. سپاس گزارم از شما

    1. درود بر شما؛

      بله، سفارش شما ثبت شده است آقای احمدیان. بین 7 الی 10 روز آینده فرش ها به دست شما خواهد رسید. (زمان بیشتر بخاطر پیک شب عید می باشد) امیدوارم تبدیل به مشتری همیشگی ما شوید.
      _____________________
      در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر از طریق شماره 55340038-031 پاسخگوی 24 ساعته به سوالات شما هستیم

  7. احسان گفت:

    ممنون از توضیحات خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *