اطلاعات فرش

شستن فرش ماشینی در منزل بدون اینکه آسیبی به فرش برسد !

شستن فرش در قالیشویی

شستن فرش ماشینی در خانه

فرش یکی از مهم ترین اجزا جدانشدنی از دکوراسیون ایرانی هاست. البته آلوده شده و کثیفی هم جزء جدایی ناپذیر فرش هست! چون دائم با فرش در ارتباط هستیم و ممکن است به هر دلیل فرش کثیف شود یا لکه دار شود. گاهی اوقات اگر آلودگی ها و کثیفی های فرش کم باشد نیازی به شستن فرش توسط قالیشویی ها نیست و می توان شستن فرش را در منزل انجام داد.

روش های مختلفی برای شستن فرش وجود دارد از جمله شستن فرش با وایتکس، شستن فرش با شامپو فرش، جوش شیرین و..

در برخی از روش های شستن فرش، ممکن است مواد به بافت فرش آسیبی وارد کند. در این مقاله ما سعی می کنیم که هر روش را به طور کامل شرح دهیم.

شستن فرش

اثر مواد شوینده شیمیایی بر فرش ماشینی

درست است که مواد شوینده به سرعت فرش را تمیز میکند ولی ممکن است در صورت استفاده نادرست از مواد شیمایی و رعایت نکردن میزان مواد شیمیایی، خسارت های زیان باری هم داشته باشد.

روی بسته بندی های شامپو فرش و سایر مواد شوینده تناسبی برای مخلوط کردن میزان شامپو و آب نوشته شده است. اگر در مصرف این مواد زیاده روی کنید، احتمال اینکه آسیب های جبران ناپذیر برای فرش به همراه داشته باشد فراوان است و با توجه به قیمت فرش که روز به روز به صورت صعودی بالا می رود، متحمل ضرر و زیان مالی خواهید شد.

چگونه مواد شوینده به فرش آسیب وارد می کند؟

مواد شوینده قدرت زیادی در حل کنندگی مواد شیمیایی دارند. به عنوان مثال اگر آب به اندازه کافی با مواد سفید کننده مانند وایتکس مخلوط نشود، به بافت فرش و الیاف استفاده شده در فرش آسیب وارد می کند.

شستن فرش در قالیشویی

شستن فرش ماشینی در خانه

اگر فرش خانه تان خیلی کثیف نیست یا اینکه نمی خواهید زیاد هزینه کنید و فرش خود را به قالیشویی بسپارید، خودتان فرش را بشویید. قبل از این که بخواهید فرش را برای شستن آماده کنید نکاتی وجود دارد که ما آن ها را برایتان آماده کرده ایم:

1- شستن فرش نیازمند فضای مناسبی برای شستشو است. اگر در خانه یا حیاط منزل تان فضای مناسب برای شستن دارید، مشکلی وجود ندارد در غیر این صورت بهتر است به قالیشویی بسپارید.

2- قبل از اینکه فرش را برای شستشو جمع کنید، آشغال ها و کثیفی های روی فرش را با جارو تمیز کنید.

3- برخی از فرش ها ممکن است پس از شستشو رنگ پس دهد. برای آنکه بفهمیم فرش ما هم این مشکل را دارد یا نه یک پارچه سفید که کمی رطوبت دارد روی فرش بکشید. اگر پارچه رنگی شد فرش ممکن است رنگ پس دهد بنابراین بهتر است فرش را خودتان نشویید و به افرادی که در این زمینه تخصص دارند بسپارید.

4- آبی که برای شستن فرش استفاده می شود باید آب ولرمی باشد.

5- برای شستشو از مواد شوینده رقیق همراه با آب مانند مایع ظرفشویی، شامپو فرش، پودر شستشوی دستی و.. استفاده کنید.

6- پس از شستن فرش، آن را در سطح شیب داری قرار دهید تا آبگیری شود. برای پهن کردن فرش، در مکانی آن را قرار دهید که نور خورشید به صورت مستقیم به آن نتابد زیرا تابش مستقیم نور خورشید به فرش می تواند به بافت و الیاف فرش آسیب وارد کند.

شستن فرش ماشینی با وایتکس

شستن فرش ماشینی با وایتکس

وایتکس یکی از قوی ترین مواد شوینده شیمیایی است که به خاطر قدرت بالای پاک کنندگی، برای پاک کردن لکه های قوی در روی هر سطح از آن استفاده می شود. فرش نیز از این قاعده مستثنی نیست. شستن فرش با سفید کننده وایتکس یکی از روش های معمول است که برای تمیز کردن لکه های قوی از آن استفاده می شود.

فواید شستن فرش با استفاده از وایتکس:
بهترین پاک کنننده برای فرش های سفید یا فرش ماشینی زمینه روشن،

از بین برد لکه های قدیمی،

تمیزکننده قوی لکه های تیره و عمقی، سرعت بالا در پاک کنندگی لکه ها.

درست است که این ماده شیمیایی بسیار مفید است و لکه ها را خیلی زود پاک می کند اما ممکن است ضرر هایی هم داشته باشد.

معایب شستن فرش با وایتکس:
ایجاد لکه های سفید بر روی فرش یا سفید شدن رنگ قسمتی از فرش

از بین رفتن تار و پود فرش یا پوسیدگی بافت های زیرین به دلیل قدرت حلال بالای وایتکس

کوتاه شدن عمر فرش

احتمال تغییر رنگ فرش وجود دارد. البته ممکن است بار اول زیاد نشان ندهد اما با گذشت زمان و شستن مکرر فرش با وایتکس تغییر رنگ را به خوبی نشان خواهد داد.

نکات مهم در شستن فرش ماشینی

نکات مهم در شستن فرش ماشینی

در بالا ما به ضرر های شستن فرش با وایتکس اشاره کردیم. معمولا هم به بافت و الیاف فرش آسیب می رسد پس نکته مهم دقت در جنس الیاف در زمان خرید فرش است. برخی از الیاف ها به هیچ وجه نباید با مواد شیمیایی شسته شوند.

شستن فرش دستباف و فرش ماشینی با شامپوفرش

زمانی که آلودگی فرش کم باشد و نیازی به شستن کل فرش نباشد از شامپوفرش استفاده کنید. شامپو فرش را با مقداری آب ولرم ترکیب کرده و با استفاده از یک تکه ابر روی مکان هایی که کثیف است بکشید.

بهترین روش برای شستن فرش دستباف، استفاده از شامپوفرش است زیرا شستن فرش با شامپو فرش هیچ آسیبی به فرش وارد نمی کند.

لکه روی فرش

پاک کردن لکه های مختلف روی فرش

قهوه: برای پاک کردن لکه هایی مانند قهوه بهتر است از ترکیب نوشابه با آب استفاده کنید.

چربی: برای از بین بردن چربی و روغن از روی فرش، پارچه ای را روی فرش بگذارید سپس اتو را با حرارت کم روی آن قرار دهید، سپس آن قسمت را با آب ولرم بشویید.

آدامس: بهترین راه برای پاک کردن لکه های چسبنده مانند موم و آدامس، استفاده از یک تکه یخ است. یخ را روی محل مورد نظر قرار داده سپس با استفاده از قاشق یا چاقو آن را از فرش جدا کنید.

برای زدودن لکه های پروتئینی مانند خون، تخم مرغ و مدفوع از روی فرش، از ترکیب محلول سرکه سفید به همراه صابون و نمک در اب ولرم استفاده کنید.

شستن فرش ماشینی در خانه

شستن فرش ماشینی رنگ روشن

آبکشی فرش هایی که رنگ زمینه شان روشن است بسیار مهم است. زیرا اگر آبکشی به صورت صحیح انجام نشود ممکن است فرش پس از شستن زرد بماند.

برای جلوگیری از زرد شدن فرش پس از شستن، فرش را پس از شستن بلافاصله پهن نکنید، بگذارید چند ساعت در حالت لوله شده بماند سپس در فضای باز پهن کنید. از قرار دادن فرش کرم یا فرش زمینه روشن در هوای الوده جلوگیری کنید زیرا امکان تغییر رنگ و چرک شدن در آن وجود دارد.

امیدواریم این مقاله از سری مقاله های نگهداری و استفاده از فرش برای شما مفید بوده باشد. همچنین برای مشاهده و خرید بهترین فرش های ایران کارپت از طریق لینک های زیر اقدام نمایید:

فرش 700 شانه فرش 1000 شانه فرش 1200 شانه فرش 1500 شانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *