اخبار فرش دستباف

بازار فرش دستباف اصفهان با بی‌توجهی رو به انزوا می رود

بازار فرش دستباف اصفهان با بی‌توجهی رو به انزوا می رود 1

در حال حاضر کرکره بازار خرید و فروش فرش دستباف پایین است، بازاری که سال‌های سال رونقی برای خود داشته و در بازارهای جهانی عرض اندامی می‌کرده اما حالا به دلیل بی‌توجهی در انزوا به سر می‌برد.

Image result for persian carpet isfahan

روزگاری بود که فرش دستباف به عنوان یک سرمایه در خانه محسوب می‌شد در واقع برخی‌ها یکی از شغل‌هایی که داشتند خرید و فروش فرش دستباف بود که با آن امرار معاش می‌کرد اما این روزها بر عکس شده و صرفا به آن به عنوان یک کالای تزئینی نگاه می‌شود نه یک سرمایه!

اگر چه نگاه به این کالا که با هنر ایرانی آمیخته شده همچنان از لوکس بودن و تزئینی مرحله دیگری را سیر می‌کند و مسیری که پیش رو دارد مسیر درخشانی نیست؛ درباره نبود پیشرفت و پسروری صادرات فرش دستباف بارها صحبت شده و آسیب شناسی لازم نیز انجام شده است.

Image result for persian carpet isfahan

بازار فرش فوق اشباع شده است

این در حالی است که یک کارشناس اعتقاد دارد بازار فرش اشباع شده است! عضو هیئت علمی دانشکده نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه تولید محصولات دانش بنیان باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، گفت: بایدتوجه داشت که در بازار فرش ایران فوق اشباع است و دیگر مردم خریدار محصولات موجود نیستند. ما دیگر نمی‌توانیم با داشتن تولیداتی با روش‌های سنتی در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی افزود: بایدتوجه داشت که در بازار فرش ایران فوق اشباع است و دیگر مردم خریدار محصولات موجود نیستند.

خدامی با بیان اینکه برخی از صنعتگران عرصه فرش برای بازه زمانی با کاهش کیفیت تولیدات و در نهایت کاهش قیمت سعی در ایجاد بازار داشتند، اضافه کرد: پس از مدتی وقتی که مردم متوجه کیفیت پایین فرش شدند از خرید انصراف داده و دوباره بازار به حالت رکود بازگشت.

Image result for persian carpet isfahan

فرش دستباف برای دولت هیچ‌گونه بار مالی ندارد

منوچهر طلایی دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف اصفهان گفت: بسیاری از تجار فرش دستباف اصفهان به دلایل مختلف کاهش صادرات، تغییر شغل دادند و رکود اقتصادی در این حوزه به شدت حاکم است.

طلایی پیرامون وضعیت صادرات فرش دستباف اظهار داشت: متاسفانه صادرات فرش دستباف با مشکلات متعددی روبه‌رو است و بیشتر صادرکنندگان این کالای قیمتی کار خود به دلیل مشکلات رها کردند.

وی با بیان اینکه در گذشته ۱۵۰ تاجر فرش در اصفهان فعال بودند، گفت: اکنون تنها ۱۵ تاجر در این زمینه فعالیت می‌کنند و سیاری از تجار فرش دستباف اصفهان به دلایل مختلف کاهش صادرات تغییر شغل دادند.

طلایی با بیان اینکه فرش دستباف برای دولت هیچ‌گونه بار مالی ندارد، خاطرنشان کرد: فرش دستباف نیازمند حمایت جدی دولت است، در غیر این صورت همین افراد اندکی که در این حضور فعال هستند نیز به دلیل مشکلات کار خود را رها می‌کنند.

Image result for persian carpet isfahan

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات مهم فرش دستباف گران بودن مواد اولیه تولیدی است و از طرفی با توجه به تنوع طرح و کیفیت در فرش ماشینی و قیمت نازل آن، عملا بازار فروش فرش دستباف در داخل و خارج از کشور از بین رفته است.

گرانی مواد اولیه و از رونق افتادن این صنعت هنری از یک طرف پیوند علم و دانش وبا این هنر نیز از سوی دیگر مطرح شده است، اینکه برای رقابت و رشد در بازار جهانی دیگر نمی‌توان این کالا را به صورت سنتی اداره کرد. پیوندی که بیشتر در بین پژوهش‌ها و پایان نامه‌ها گرد و خاک می‌خورد و همچنان روش سنتی یکه‌تازی می‌کند.

محمد کرمی فعال حوزه فرش می‌گوید: کم‌وکاستی‌ها و نقاط قوت و ضعفی وجود دارد که قابل توجه است. توجه به صنعت فرش و سرمایه‌گذاری در آن می‌تواند جایگزین خوبی برای درآمدهای نفتی و مالیاتی باشد و توجه به این حوزه به نفع اقتصاد کشور است.

Image result for persian carpet isfahan

وی افزود: از طرف دیگر بازار به گونه‌ای شده که کشورهایی مانند ترکیه، هند و پاکستان در صنعت فرش موفق بودند و ممکن است از ما سبقت بگیرند و باید در این مورد تصمیم جدی گرفت بالاخره هیچ جایی در دنیا کیفیت فرش ایرانی را ندارد.

کرمی بیان کرد: از نزدیک با بافندگان در ارتباط هستم اگر موضوع بیمه را دولت و مجلس حمایت کنند یکی از مشکلات فرش حل می‌شود موضوع بعدی بازاریابی و سرمایه‌گذاری برای این صنعت است که مدتی است به ورطه فراموشی رفته و اگر بازار بازسازی شود می‌توان امیدوار بود که فرش جان می‌گیرد.

با شرایطی که وجود دارد، می‌توان گفت در حال حاضر کرکره بازار خرید و فروش فرش پایین است، بازاری که سال‌های سال رونقی برای خود داشته و در بازارهای جهانی عرض اندامی می‌کرده اما حالا به دلیل بی‌توجهی در انزوا به سر می‌برد.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *