اخبار فرش ماشینی

تصمیمات نامتعارف ارزی موجب کاهش صادرات فرش ماشینی شده است

تصمیمات نامتعارف ارزی موجب کاهش صادرات فرش ماشینی شده است 1

محمود تولایی، رئیس اتاق کاشان می‌گوید: صادرات فرش ماشینی به‌واسطه تصمیمات نامتعارف بانک مرکزی در حوزه ارز با مشکلاتی مواجه شده و نسبت به قبل کاهش پیدا کرده است.

رئیس اتاق کاشان تصمیمات نامتعارف بانک مرکزی و برخی اعمال محدودیت‌ها را از مهم‌ترین دلایل کاهش صادرات فرش دانست و گفت: این موضوع باعث شده است تا تولیدکنندگان فرش که برای صادرات مستقیم عمل می‌کردند محصولات خود را به‌واسطه بفروشند و آنان فرش را صادر کنند.

محمود تولایی، در دیدار با جمعی از فعالان اقتصادی کاشان با اشاره به پیشینه و سابقه تأسیس اتاق بازرگانی شهرستان کاشان اظهار کرد: 137 سال از تأسیس اتاق کاشان می‌گذرد و در طول این سال‌ها خدمات مختلفی به فعالان اقتصادی ارائه شده است.

او نقش اتاق بازرگانی را نقش مشاور برای سه قوه دانست و افزود: تشکل‌های اقتصادی و صنعتی خصوصی در شهر و کشور و فعالیت در حوزه‌های مختلف اقتصادی ازجمله وظایف اتاق بازرگانی است و منطقه کاشان نیز باوجود 22 هزار واحد صنفی و اشتغال بیش از 95 هزار نفر یکی از مناطق فعال حوزه اصناف نسبت به جمعیت است.

رئیس کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق ایران با اشاره به فعالیت قابل‌توجه گمرک شهرستان کاشان، گفت: گمرک کاشان یکی از واحدهای فعال در کشور است و از لحاظ نیروی انسانی کمبود ندارد اما متأسفانه ازنظر زیرساختی در سطح بسیار پایینی قرار دارد که لازم است بیش‌ازپیش به آن رسیدگی شود.
او با اشاره به تخصیص اولیه 20 هکتار زمین به گمرک کاشان و نیز واگذاری زمینی در شهرک صنعتی امیرکبیر این شهرستان در مرحله بعد که با رایزنی‌های صورت گرفته محقق شد، گفت: 70 گمرک در سطح کشور وجود دارد درحالی‌که گمرک کاشان از 15 استان کشور جایگاه بهتری دارد و ازاین‌رو لازم است تا رسیدگی بیشتری به این واحد صورت پذیرد.

تصمیمات نامتعارف ارزی موجب کاهش صادرات فرش ماشینی شده است

تولایی ضمن اشاره به تولید قابل‌توجه فرش در منطقه کاشان تصریح کرد: کاشان رتبه نخست در تولید فرش ماشینی را دارد و به قطب تولید فرش ماشینی کشور شهرت دارد اما با شیوع کرونا و به وقوع پیوستن پیشامدهای مختلف صادرات فرش در سال جاری نسبت به مشابه سال گذشته 10 درصد کاهش یافته است.
رئیس اتاق کاشان با بیان اینکه کاهش صادرات فرش باعث شده تا رتبه نخست این محصول تحت‌الشعاع قرار گرفته و میلگرد جایگزین آن شود، افزود: ورق‌های فولادی، لوله‌های چدنی، عرقیجات و گلاب، داروهای گیاهی، سیم مسی، ظروف آشپزخانه، مواد شوینده، ماهی زینتی و کولرآبی از دیگر محصولات صادراتی کاشان به بیش از 70 کشور دنیا است.

خام فروشی به خارج از کشور جایز نیست

نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه کاشان گفت: خام فروشی به خارج از کشور باید به پایان برسد چراکه تفاوت قیمت یک کالای خام فروخته شده به خارج از کشور با محصول فرآوری شده آن تا یک‌ششم کمتر محاسبه می‌شود.

آیت‌الله عباسعلی سلیمانی با اشاره به جایگاه اتاق کاشان در بین صنعتگران اظهار کرد: اتاق کاشان حدود 137 سال سابقه تأسیس دارد که خود نشان‌دهنده وجود یک پایگاه کهن و قوی برای حمایت از صنعتگران و بازرگانان است.
نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه کاشان با اشاره به تجربه خود در استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در آن منطقه شیعه و سنی برای پیشرفت و تعالی منطقه در حال تلاش بودند که قابل‌ستایش است.

او با بیان اینکه جناح‌بندی‌های سیاسی نباید وارد مسائل اقتصادی شود، خاطرنشان کرد: مسائل اقتصادی باید فراتر از این مسائل باشد چراکه بخش زیادی از زندگی و معیشت مردم مربوط به همین مسائل اقتصادی است.

آیت‌الله سلیمانی با اشاره به اینکه باید در کاشان ظرفیت شناسی انجام شود، بیان داشت: متأسفانه این موضوع در کاشان به‌خوبی شناخته نشده است و به همین دلیل است که در برخی از حوزه‌ها دچار خام فروشی شده‌ایم.

او با بیان اینکه باید خام فروشی در کشور به پایان برسد، ادامه داد: تفاوت قیمت یک کالای خام فروخته شده به خارج از کشور با محصول فرآورده شده آن تا یک‌ششم حتی کمتر نیز می‌شود و بر این اساس باید زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های لازم برای فرآوری محصولات خام در سطح منطقه کاشان باید مستقر شود.

نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه کاشان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به استقرار گمرک در کاشان تأکید کرد: گمرک در هر دو بخش صادراتی و وارداتی باید در کاشان فعال شود چراکه با تحقق این موضوع علاوه بر اینکه شاهد جهش اقتصادی و رونق تولید در منطقه می‌شویم باعث می‌شود که موارد غیرقانونی کمتر در این بخش اتفاق افتد.

او با اشاره به لزوم پیگیری مشکلات صنعتگران توسط اتاق بازرگانی افزود: از اتاق بازرگانی می‌خواهیم تا مشکلات صاحبان صنایع را به‌صورت مکتوب همراه با پیشنهادهایی برای حل این مشکلات ارائه دهند تا در جهت رفع آن اقدام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *