اطلاعات فرش

تشخیص فرش اکریلیک – نحوه شناخت فرش اکریلیک از پلی استر

شناخت فرش اکریلیک

در زمان های قدیم فقط فرش دستباف وجود داشت و برای بافت این فرش ،‌ از الیافی همچون کرک ،‌ ابریشم ،‌ پشم و پنبه استفاده می شد که هر کدام قیمت و کیفیت متفاوتی داشتند . این الیاف  در دسته بندی الیاف طبیعی قرار  می گیرند . با گذشت زمان و رونق یافتن صنعت فرش ماشینی ،‌ الیاف مصنوعی مختلفی نیز برای بافت فرش ماشینی تولید شد . در ادامه ما با انواع الیاف مصنوعی آشنایی مختصری خواهیم داشت و با بهترین الیاف مصنوعی یعنی الیاف اکریلیک آشنا می شویم و  بیشتر به نحوه تشخیص فرش اکریلیک خواهیم پرداخت .

انواع الیاف مصنوعی

الیاف مصنوعی یعنی الیافی که توسط انسان ساخته شده اند و در طبیعت وجود ندارد . از جمله الیاف مصنوعی به کار گرفته در فرش ماشینی ،‌ الیاف اکریلیک ،‌الیاف پلی پروپلین و الیاف پلی استر است . در ادامه به بررسی الیاف اکریلیک و مشخصات الیاف اکریلیک خواهیم پرداخت .

چگونگی تشخیص فرش اکریلیکتشخیص فرش اکریلیک

الیاف اکریلیک

الیاف آکریلیک الیافی هستند که از مواد نفتی ساخته شده است . این نخ بسیار سبک بوده و شبیه به الیاف پشم طبیعی می باشد . از الیاف اکریلیک در صنایع مختلفی از جمله تولید فرش ،‌ روسری ،‌ پارچه های تزئینی ،‌جوراب و دستکش ،‌ چادر و … استفاده می شود . مزیت این الیاف نسبت به الیاف طبیعی کیفیت خوب به همراه قیمت مناسب آن است .

اکریلیک ویژگی های مثبت دیگری نیز دارد ، قابلیت شستشو بدون تغییر رنگ ،‌ ضد حساسیت بودن ،‌ مقاوم بودن الیاف در برابر مواد شیمیایی ،‌ تابش مستقیم نور خورشید ،  روغن ها و چربی ها و …

اما این الیاف یک عیب دارد که بسیاری از افراد در گذشته از این مشکل رنج می بردند و آن پرزدهی الیاف است . البته این مشکل امروزه با استفاده از فناوری هیت ست حل شده و دیگر جای نگرانی ندارد .

فناوری هیت ست الیاف اکریلیک چیست ؟

در هیت ست کردن نخ ها در ابتدا درون دستگاه ریسندگی می شوند و به آن ها فشاری وارد می شود تا به صورت خرد شده در آیند . پس از این مرحله الیاف خرد شده باید به قسمت هیت ست ( heat set ) وارد شوند . در قسمت هیت ست ،‌ نخ های خرد شده با هم فیکس می شوند و مقاومت و دوام آن چند برابر می شود حتی اگر یک جسم داغی روی فرش قرار بگیرد فرش نمی سوزد و هیچ اتفاقی برایش نمی افتد  . علاوه بر آن ،‌ هیت ست کردن باعث می شود که پرزدهی فرش نیز بسیار پایین تر از قبل شود .

فرش ماشینی ایران کارپت carpet persian

مشخصات فرش اکریلیک

فرش هایی که از الیاف اکریلیک استفاده می کنند طول عمر بالا تری نسبت به دیگر الیاف دارند و برای اکثر مکان ها علی الخصوص قسمت هایی که رفت و آمد زیادی وجود دارد مناسب است .

جنس فرش های اکریلیک ،‌ نرم تر از دیگر فرش هاست و زمانی که دست خود را روی فرش بکشید نرمی آن را حس خواهید کرد .

قیمت الیاف اکریلیک نسبت به الیاف طبیعی ارزان تر است .

الیاف اکریلیک به خوبی رنگ ها را جذب خود می کنند و بعد از شستشو امکان تغییر رنگ و کم رنگ شدن وجود نخواهد داشت .

گرمایی که فرش اکریلیک می تواند تحمل کند بسیار بیشتر از دیگر الیاف هاست . به عنوان مثال اگر یک قابلمه داغ یا اتوی داغی را روی فرش قرار بدهید تا 5 دقیقه هیچ اتفاقی برای فرش رخ نمی دهد در صورتی که اگر فرش از الیافی غیر از الیاف اکریلیک استفاده کند ممکن است سبب سوختگی ، آتش گرفتن و یا حتی سوراخ شدن در فرش شود .

الیاف اکریلیک به مرور زمان دچار ساییدگی نمی شوند در صورتی که الیافی مانند bcf  پس از مدتی ساییده می شود .

برخی از الیاف ها بر اثر شستشو کوتاه تر و دچار آبرفتگی می شوند اما نخ اکریلیک اینگونه نیست .

مقاومت الیاف اکریلیک در برابر رطوبت پایین است . ( در شهر هایی که رطوبت بالاست بهتر است از فرش های پلی استر استفاده شود )

نحوه تشخیص پلی استر از اکریلیک

تشخیص پلی استر از اکریلیک

نحوه تشخیص فرش آکریلیک

تشخیص فرش اکریلیک از دیگر فرش ها کار مشکلی است و برای افراد غیرکارشناس ممکن نیست اما یک سری تفاوت های جزئی دارد . برای اینکه بتوان فرشی را انتخاب کرد که کاملا و 100 درصد از  الیاف آن اکریلیک باشد ،‌ به نکات زیر توجه کنید :

جنس نخ تار یا نخ بوم فرش حتما صددرصد پنبه باشد .

نخ پود یا نخی که در عرض فرش بافته می شود از جوت یا کنف باشد .

نخ ریشه یا همان نخی که در ابتدا و انتهای فرش قرار دارد پنبه باشد .

نخ خاب فرش یا همان گره اصلی که سطح فرش را تشکیل می دهد اکریلیک هیت ست شده باشد .

زمانی که روی سطح فرش دست می کشید ،‌نخ خاب به صورت دانه دانه از زیر دست عبور می کند و به صورت چسبیده به هم نیست . یعنی الیاف جدا از هم هستند و در هم کلاف نمی شوند .

فرش اکریلیک فاقد هر نوع پرزدهی است . البته در اوایل باید دو تا سه مرتبه جارو کشید تا هیچ گونه پرزی وجود نداشته باشد .

https://irancarpet.net/wp-content/uploads/2020/03/2020_img_5e7232af45a45_irancarpet.jpg

نحوه تشخیص فرش آکریلیک از پلی استر

فرش اکریلیک در مقایسه با فرش پلی استر بسیار نرم تر است .

نخ اکریلیک بوی مواد نفتی و پلاستیک نمی دهد .

نخ اکریلیک دارای رنگ های شاد و شفاف تری نسبت به نخ های پلی استر است .

مقاومت در برابر پاخور شدن فرش های اکریلیک و برگشت پذیری فرش نسبت به فرش پلی استر بیشتر است . (در صورتی که روی فرش اجسام سنگین قرار گرفت مشکلی برای فرش پیش نمی آید . )

نحوه تشخیص فرش اکریلیکتشخیص فرش اکریلیک

خرید فرش ماشینی صددرصد اکریلیک

در این مقاله ما به بررسی تشخیص فرش اکریلیک از غیر اکریلیک پرداختیم . اگر که می خواهید فرش اکریلیک تهیه کنید و مطمئن نیستید که می توانید خودتان تشخیص بدهید فرش اکریلیک هست یا نه می توانید از با مشاوران مجموعه ایران کارپت مشورت کرده و در نهایت خرید کنید . تمامی فرش هایی که در ایران کارپت موجود می باشد از الیاف اکریلیک هیت ست شده است .

با خرید فرش ماشینی از ایران کارپت همراه با فرش ماشینی ، ‌گارانتی و ضمانت نامه 5 ساله برای فرش نیز ارسال می شود  .

کارشناسان ایران کارپت همیشه آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند، لذا از بیان سوالات و نظرات خود کوتاهی نفرمایید. اگر سوالی در مورد خرید بهترین فرش ماشینی و فرش 100% اکریلیک  دارید آن را با ما در میان بگذارید.

0315534003809125347596

همچنین برای مشاهده فرش های ایران کارپت از طریق لینک های زیر اقدام نمایید:

فرش 700 شانه فرش 1000 شانه فرش 1200 شانه فرش 1500 شانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *