اطلاعات فرش

فرش دستباف همدان + 4 طرح بی نظیر فرش همدان

فرش دستباف همدان

همدان یکی از قدیمی ترین شهر های ایران و جهان است که در قدیم اکتابان نامیده می شد . این شهر ، مرکز خرید و فروش فرش هایی است که در روستاها و شهر های اطراف همدان بافته می شود . نام طرح های فرش دستباف همدان ، نام همان شهر یا محلی است که فرش در آن جا بافته شده است . به عنوان مثال نام برخی از فرش دستباف همدان ، نهاوند ، ملایر ، حسین آباد ، تویسرکان می باشد .

شهر همدان را یکی از مراکز عمده فرش دستباف در ایران می شناسند زیر قالی و قالیچه های زیادی با قیمت ارزان تولید می شود . حدود 50 هزار نفر از مردم همدان امروزه مشغول به فعالیت در این عرضه هستند که در گذشته تعداد قالی باف ها از 100 هزار نفر هم بیشتر بوده است .

فرش دستباف همدان اندازه و طرح بخصوصی دارد که موجب تمایز بین فرش همدان و دیگر فرش دستباف شده است .

فرش دستباف همدان

ویژگی فرش دستباف همدان

روشی که قالی بافان فرش دستباف همدان برای بافت فرش استفاده می کنند اینگونه است که با بافتن هر رج یک ردیف پود را روی گره ها قرار می دهند . سپس با شانه آن را محکم می کوبانند . به این روش پود یگانه گفته می شود یعنی در بافت فرش فقط از یک پود استفاده می کنند در صورتی که فرش دستباف کاشان دو پوده و در برخی موارد سه پوده هم می باشد .

در این روش پودی که مابین هر رج قرار می گیرد قابل مشاهده است . قالی باف های استان همدان از گره ترکی برای فرش دستباف استفاده می کنند تا فرشی کاملا محکم ببافند . فرش همدان معمولا از طرح های هندسی در نقشه استفاده شده است  .

فرش های دستباف این شهر مرغوب و بادوام است و با گذشت سال رنگ و طرح فرش از بین نمی رود . رنگ های بکار رفته در فرش های دستباف همدان قرمز پررنگ و ابی سیر بوده که امروزه رنگ های دیگری مانند سبز روشن ، قهوه ای و ابی درفرش ها دیده می شود .

در قالی همدانی چله کشی ترکی بیشتر استفاده می شود . برای نخ چله و پود فرش دستباف همدان اغلب از پنبه استفاده می شود .
برای پرداخت فرش دستباف همدان ، فرش های شهری بافت همدان پس از اتمام بافت پرداخت می شوند ولی قالیچه های محلی در زمانی که فرش بافته می شود پرداخت فرش هم صورت می گیرد .

 فرش دستباف همدان

معرفی برخی از نقشه فرش دستباف همدان

تنوع نقشه فرش در استان همدان بسیار است و از انواع مختلف گیاهان و گل ها ، انسان ، آبزیان مانند ماهی ، حیواناتی همچون بز شیر سگ ، اشیاء و .. استفاده شده است . در ادامه برخی از طرح های فرش دستباف همدان به همراه ویژگی هایشان را شرح می دهیم :

فرش ماهی

فرش دستباف نقشه ماهی

نقشه هراتی فرش دستباف همدان

فرش های همدان همگی از طرح های بسیار زیبا و متنوع استفاده شده است . نقشه هراتی در شهر هرات افغانستان ابداع شد . نقشه هراتی یکی از متداول ترین طرح های قالی ایرانی است که در وسط قالی دستباف ، گل مرکزی لوزی شکلی قرار گرفته و در اطراف گل مرکزی ، گل هایی به موازات مرکز نقش بسته اند .

البته همه طرح های هراتی دقیقا همینطور نیست . طرح هراتی همدان ، شکل ها ابعاد و نسخه های گوناگونی دارد . فرش دستباف طرح هراتی به دلیل داشتن برگ هایی که مشابه ماهی کوچک است به آن طرح ماهی نیز گفته می شود .

خرید فرش همدان

فرش حسین آباد همدان

فرش حسین آباد همدان

فرش حسین آباد در حسین آباد همدان بافته می شود . رنگ های قرمز ، آبی و عاجی از جمله رنگ هایی است که در زمینه فرش استفاده شده است . دوام فرش حسین آباد بالاست و معمولا روی چله هایی از جنس پنبه بافته می شود .

فرش دستباف همدان

فرش دستباف انجلاس همدان

فرش انجلاس همدان

فرش انجلاس استان همدان نوعی از فرش دستبافت ایرانی است که در قسمت جنوبی استان همدان بافته می‌شود و مانند فرش‌های همدانی یگانه پود و با گره ترکی بافته می‌شود.

در انجلاس بیشترین طرحی که استفاده می شود نقشه هراتی است . از نظر ظاهری فرش انجلاس شبیه به فرش های حسین اباد می باشد . بیشترین رنگی که در این فرش استفاده شده رنگ قرمز ، آبی و عاجی است .

فرش دستباف مزلقان

فرش دستباف مزلقان

مزلقان

فرش دستباف مزلقان همدان

فرش مزلقان

فرش مزلقان نیز مانند فرش همدان از گره ترکی و به صورت تک پود بافته می شود . از ویژگی منحصر به فرد فرش مزلقان ترنجی است که در مرکز فرش به چشم می خورد . در داخل ترنج مرکزی فرش و لچک ها گل هایی با طرح های یکسان قرار گرفته اند .

قیمت فرش دستباف همدان

قیمت فرش دستباف همدان چگونه تعیین می شود ؟ فرش همدان از نفیس ترین فرش دستباف ایرانی است . هر چه تعداد گره هایی که در یک سانتی متر از فرش بیشتر باشد فرش گران تر است و زیبایی بیشتری دارد . پس قیمت فرش دستباف به تعداد گره هایی که در هر سانتی متر از طول فرش وجود دارد بستگی دارد .

3 نظر در “فرش دستباف همدان + 4 طرح بی نظیر فرش همدان

  1. محمد گفت:

    چرا نامی از فرش ازندریان برده نشده
    یکی از بهترین فرش های دستباف استان همدان می باشد . با دوام و کم نظیر

  2. Sara . J گفت:

    معروفترین فرش دستبافت همدان مربوط ب شهر ازندریانه ک اینجا اسمی ازش برده نشده و فرش‌طرح ماهی و حوض مخصوص ازندریانه و هیج جای دنیا نمیتونید همچین طرحی رو پیدا کنید ک جزو زیباترین فرش های دستبافت دنیاست ک ب کشورهای اروپایی هم صادر میشه

  3. آزاده اقایانی گفت:

    سلام مطالب بسیار عالی بود.
    ممکنه منبع مطالب رو بفرمایید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *