اطلاعات فرش

فرش ماشینی بهتر است یا دستباف؟

فرش ماشینی بهتر است یا دستباف؟ 1

فرش ماشینی بهتر است یا دستباف؟

تقریبا همیشه در پاسخ به این سوال شنیده ایم فرش دستباف بهتر از فرش ماشینی است و این تبدیل به یک باور عمومی بین مردم شده است.

شاید از لحاظی این حرف کاملا درست است، اما در این مقاله از نگاهی دیگر به آن خواهیم پرداخت و با 5 دلیل به برتری فرش ماشینی بر فرش دستباف خواهیم پرداخت.

در صورتی که فرصت کافی برای خواندن مقاله مربوط به فرش ماشینی بهتر است یا فرش دستباف را ندارید، می توانید از طریق لینک های زیر اقدام به خرید بهترین های فرش در بازار ایران نمایید:

فرش 700 شانه فرش 1000 شانه فرش 1200 شانه فرش 1500 شانه

نیاز انسان به کفپوش از ابتدا

انسان از قرن ها پیش و در زمانی که حتی زندگی غارنشینی را تجربه می کرد، برای آن که به هنگام نشستن بر روی زمین از گزند سرما و ناهمواری های زمین در امان باشد، به فکر استفاده از زیرانداز افتاده است.

زیراندازها یا کفپوش های اولیه به طور طبیعی از برگ و یا قسمت های نرم گیاهان و یا پوست حیوانات به ویژه آنهایی که دارای پوشش پشمی یا مویی بوده اند ساخته می‌شد.

طی روند تکاملی زندگی بشر، ساختن انواع زیراندازها، متناسب با مواد اولیه ی در دسترس هر منطقه آغاز می شود. بدین سان، اقسام مختلفی از زیراندازها به صورت مبتکرانه خلق می شوند که البته به دلیل آنکه مواد اولیه تمامی آنها طبیعی بوده است ، تقریباً تمامی آنها در طبیعت تجزیه شده اند و به جز چند مورد خاص، تقریباً نمونه ای از زیراندازها با کفپوش های اولیه ساخت بشر در دسترش بشر متمدن امروزی نیست.

فرش دستباف قرن ها کفپوش بی رقیب ایرانیان بود و در هر منطقه با توجه به شرایط فرهنگی و در دسترس بودن مواد اولیه، فرش های متناسب با آنجا تولید و مورد استفاده ساکنین قرار می گرفت.

اما پس از اختراعات بشر در تولید انواع ماشین های مکانیکی، این فناوری به بازار فرش هم وارد و تبدیل به رقیبی قدرتمند برای فرش دستباف گردید، اما فرش ماشینی بهتر است یا دستباف؟

هرچند فرش دستباف در نگاه اول ارجحیت دارد در مقابل فرش ماشینی، اما با نگاهی دقیق تر می توان پی برد که فرش ماشینی هم رقیبی چندان دست و پا بسته نیست.

فرش ماشینی بهتر است یا دستباف؟

فرش ماشینی بهتر است یا دستباف؟

پاسخ به این سوال مشکل است؛ باید دید شما از چه منظری به این داستان نگاه می کنید. اگر هدف نگهداری و کلکسیون داری است، قاعدتا فرش دستباف بهتر است.

اما اگر از 5 منظر قیمت، دسترسی به سایزهای دلخواه در کوتاهترین زمان، نگهداری آسان، ثبات رنگ و وزن مناسب است، باید بگوییم فرش ماشینی بهتر از دستباف است.

مزیت های فرش ماشینی بر فرش دستباف

قیمت

اولین مزیت فرش ماشینی در مقابل فرش دستباف قیمت آن می باشد. فرش دستباف به خاطر آنکه برای تولیدش علاوه بر مواد اولیه گرانتر و نیروی انسانی، نیاز به زمان بیشتری هم برای تولید دارد، لذا به طبع آن دارای قیمت بیشتری است، ولی قیمت فرش ماشینی در مقابل فرش دستباف به مراتب پایین تر است.

سایز دلخواه

دسترسی به تعداد فرش در انواع سایزهای مختلف با نقشه های یکسان از دیگر مزیت فرش ماشینی در مقابل فرش دستباف محسوب می شود. دلیل آن است که ممکن است شما نیاز به فرش در اندازه های مختلف و کناره با ابعاد مختلف باشید. کافی است سایز نقشه را برای دستگاه بافت تغییر دهید تا به راحتی یک نقشه را در ابعاد فرش دلخواه خود داشته باشید.

نگهداری

نگهداری ساده از دیگر مزیت فرش ماشینی نسبت به فرش دستباف است. فرش دستباف را باید هر چند ماه برای خطر بیدزدگی باید بازدید کرد و از نفتالین استفاده کرد، ولی فرش ماشینی مشکلی برای بیدزدگی ندارد.

ثبات رنگ

فرش ماشینی ثبات رنگ بیشتری در مقابل فرش دستباف در مقابل نور خورشید دارد. فرش دستباف در معرض نور خورشید به مرور رنگش تغییر کرده و ممکن است به مشکل دو رنگی بر بخورد، ولی فرش ماشینی توان مقابله بیشتری در مقابل نور خورشید دارد.

وزن

وزن فرش ماشینی در مقابل وزن فرش دستباف کمتر است، لذا حمل و نقل آن به خصوص در راه پله ها و منازل آپارتمانی آسان تر می باشد.

امیدواریم از این مقاله ای که سعی شده به صورت مختصر و مفید پاسخ سوال ” فرش ماشینی بهتر است یا دستباف؟” را بدهد نهایت استفاده را برده باشید.

مشاوره در انتخاب و خرید فرش ماشینی

در پایان اگر باز سوال و یا مشاوره و یا قصد خرید دارید که قادر با سفارش اینترنتی نیستید، با شماره های زیر تماس بگیرید

0315534003809125347596

همچنین از طریق لینک های زیر می توانید فرش های خود را انتخاب و به سفارش آن ها اقدام کنید.

فرش 700 شانه فرش 1000 شانه فرش 1200 شانه فرش 1500 شانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *