ویکی فرش, اطلاعات فرش

 آکسمینستر گیره ای (Gripper Axminster)

فرش

اگر چه «اسکینر» استفاده از «گیره»[۱] را به ثبت رسانده بود،یک تولید کننده فرش های بروکسلی و ویلتونی در کیدرمینستر به نام برینتونز، تکنسین هایش را تشویق کرد تا اصول اختراع اسکینر را روی یک ماشین بافندگی ژاکارد به کار بگیرند. اختراع انها در سال ۱۸۹۰ به ثبت رسید.

در اصل،ماشین بافندگی آکسمینستر گیره ای، قفسه یک ماشین بافندگی ویلتونی همراه با فریم نخ های رنگی مختلف آن را گرفت و با مکانیزم بافت ماشین بافندگی آکسمینستر ماسوره ای جفت کرد. در این میان، مکانیزم ژاکارد جهت انتخاب رنگ های مورد نیاز نخ خاب مورد استفاده قرار گرفت، تا نخ های خاب انتخاب شده به وسیله یک ردیف از گیره ها که مانند منقار پرندگان عمل می کردند،گرفته شوند. امتداد نخ های پرز، بریده می شد و به وسیله ی گیره ها به موقعیت بافت منتقل می گردید، جایی که به دور نخ های پود تا می شدند تا یک ردیف از ریشه های U شکل به وجود آید.

سیستم آکسمینستر گیره ای نیاز به نصب ماسوره را برطرف کرد، اگرچه تعداد رنگ های در دسترس به اندازه دستگاه بافندگی آکسمینستر ماسوره ای نبود،اما این سیستم روان تر بود. نقشه ها به سادگی به وسیله نصب کردن مجموعه مختلفی از ژاکارد تعویض می شد یا در ماشین های بافندگی مدرن به وسیله سوییچ کردن به نقشه های ذخیره شده روی دیسک کامپیوتر ماشین عوض می شد.

فرش

سیستم آکسمینستر گیره ای طی سال ها به طور گام به گام به وسیله «پرینتونز» جهت استفاده خودش و همچنین سازندگان ماشین آلاتی مانند «دیوید  کرابتریوپسران»[۲] در برادفورد انگلستان پیشرفت داده شد. این سبب شد تا این سیستم، همچنان برای سال های طولانی به عنوان یک روش مهم تولید فرش بافی بماند. روش های اصلاح شده پود گذاری جذابیت این سیستم را بیشتر کرده است.

فرش های آکسمینستر گیره ای مزیت های برجسته ای دارند،از جمله داشتن نسبت بالای خاب به برزنت و در دسترس  بودن ساختارهای متناوب بافت برای فرش های چارگوش (با ظاهر شدن طرح در پشت فرش مثل فرش های دستباف) و فرش های کناره (رولی).ضایعات کمتر نخ خاب نسبت به فرش های تولید آکسمینستر ماسوره ای نیز در این سیستم روی می دهد.سرعت تولید در این نوع ماشین ها، به طور جاه طلبانه ای بهبود یافته است. در حال حاضر، ماشین های بافندگی در دسترس هستند که گستره وسیعی از تراکم خاب و دامنه گسترده ای از نمره نخ و تنوع ساختمان بافت،می تواند همزمان روی یک فرش بافته شود تا فرش های طرح برجسته به همان خوبی فرش های معمولی تولید شوند. در سال های اخیر،این فن (آکسمینستر گیره ای)، با استفاده گسترده از ژاکارد الکترونیک، سیستم های CAD و تکنیک های پودگذاری سریع به حد بالایی از ترقی رسیده است.

[۱] Gripper.

[۲] David Crabtree & Sons.

 

منبع :

کتاب فرش ماشینی

تاریخچه،ساختار،مواد اولیه،روش تولید

نویسنده : دکتر منصور دیاری بیدگلی

دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان

پاییز ۱۳۹۵

 

 

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *