اطلاعات فرش

گبه بوشهر هنر بی بدیل و گمنام ایران

گبه بوشهر هنر بی بدیل و گمنام ایران 1

استان بوشهر یکی از مهم ترین و اصلی ترین مراکز صنایع دستی به خصوص گبه و گلیم می باشد اما به خاطر دوری از پایتخت مورد بی مهری از سوی گردشگران قرار گرفته و این موضوع به یک مشکل تبدیل شده است .

روستاییان کشور ما از دیرباز بخش اعظمی از هزینه های زندگی خود را با فروش صنایع دستی خود تامین می کرده اند.

در واقع باید گفت که قسمت بسیار بزرگی از رونق صنایع دستی کشورمان متعلق به هنرهای دستی روستاییان است.

صنایع دستی طیف متنوعی از محصولات را شامل می شود : «گبه» و «قالی» و گلیم و عبا و سفال و … می باشد که همگی آن ها نشان دهنده مهارت سازندگانشان بوده و در کنار آن به بازاهای ما یک زینت خاص بخشیده است .

 

گبه بوشهر هنر بی بدیل و گمنام ایران 3

 

از قدیم الایام مقوله صنایع دستی در ایران به یک مقوله بسیار مهم در خصوص اشتغال زایی بوده است.

همچنین باید گفت که بسیاری از کشورهای جهان میزبان این هنر در بازارهای و منازل خودشان هستند.

استان بوشهر به عنوان یکی از قطب های صنایع دستی کشور از استان‌های جنوبی ایران و هفدهمین استان بزرگ کشور به لحاظ مساحت است که در حاشیه خلیج فارس قرار دارد.

صنایع این استان نیز به دو بخش صنایع دستی و صنعتی تقسیم می‌شوند و مهمترین آن‌ها را صنایع کشتی و لنج سازی، توربافی، کوزه، سفال و… تشکیل می‌دهد.

استان بوشهر در حرفه صنایع دستی بسیار تاثیر گذار بوده و تعداد چشم گیری از مردم استان ساحلی بوشهر زندگی خود را با صنایع دستی می گذرانند.

مهمترین مراکز گبه بافى دراستان بوشهرعبارتند از: روستاهاى شول، کمالى، بهمنیارى، محمدصالحى، عباسى، فخرآورى، کلل و چهار روستایى از توابع شهرستان گناوه نیز می باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر می گوید: گلیم و گبه استان بوشهر شهره جهانی دارد و با کیفیت عالی در استان بوشهر تولید می‌شود.

محمدابراهیم فروزانی بیان داشت: خریداران بسیاری در کشورهای مختلف دارد که بیشتر تولیدات این رشته صنایع دستی صادر می‌شود.

هم اکنون در استان بوشهر بیست هزار نفر در زمینه تولید صنایع دستی در این حال فعالیت در هنر صنایع دستی مشغول به فعالیت هستند که بخش عمده تولید آنها سالانه ۵۰ هزار متر مربع گلیم، گبه و عبا است.

یکی از فعالان در صنایع دستی در گفتگو با ایران کارپت گفت: استان بوشهر به دلیل دور بودن از پایتخت استقبال خوبی را از سوی گردشگران داخلی و خارجی شاهد نیست و از مسئولان خواستاریم تا این مشکل را پیگیری کنند.

این فروشنده محصولات صنایع دستی اضافه کرد: محصولات صنایع دستی در استان بوشهر استقبال خوبی دارد و باید یک محل خوب به صورت دائمی برای محصولات صنایع دستی محیا کنند تا جای ثابتی داشته باشد.

این فروشنده گفت: تبلیغات برای صنایع دستی در استان بوشهر بسیار کم است هنوز ما خیلی از کسانی را داریم که آنچنان به صنایع دستی استان آشنایی ندارند و ما باید این هنرسنتی را به آیندگان انتقال بدهیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر نظم خاصی بین تولید کننده و صادر کننده وجود ندارد و اختلاف سلیقه برای ارسال محصولات به دیگر نقاط داخل یا خارج کشور با مشکل مواجه می شود و این امر برای صنعتگران مشکل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *