اطلاعات فرش

آشنایی با انواع فرش ماشینی + از فرش 350 شانه تا 1500 شانه!

آشنایی با انواع فرش ماشینی + از فرش 350 شانه تا 1500 شانه! 1

انواع فرش ماشینی در بازار تنوع بسیاری دارد که بر اساس دستگاه بافت، مواد اولیه، شانه، تراکم و مدل های مختلف دسته بندی می شود.

در این مقاله ما به معرفی انواع فرش ماشینی موجود در بازار می پردازیم و به بررسی قیمت آن ها و کارایی آن نیز خواهیم پرداخت،

اگر فرصت کافی برای مطالعه این مقاله را ندارید می توانید از طریق لینک زیر فرش های مختلف را مشهاده و خریداری کنید . همچنین اگر وقت کافی دارید خوشحال می شویم با ادامه این مقاله مفید با ایران کارپت همراه باشید.

فرش 700 شانه فرش 1000 شانه فرش 1200 شانه فرش 1500 شانه

انواع فرش ماشینی بر اساس جنس نخ خاب

در فرش ماشینی از طیف گسترده­ای از الیاف مصنوعی استفاده می شد. نخستین نسل از فرش های ماشینی با پشم های ریسیده شده بافته می شد که اصطلاحاً به آنها فرش ماشینی پشمی گفته می شود.

اما به دلیل برخی محدودیت های فنی و صرفه جویی در هزینه ها، پس از مدتی الیاف مصنوعی جای الیاف پشمی را گرفت. در نسل بعد از فرش پشمی، فرش ها با 3 نوع نخ بافته می شد، آکریلیک، BCF و یا ترکیبی از این دو که به آن یک نخ آکریلیک گفته می شد. یعنی نخ اصلی آن که رنگ زمینه را تشکیل می داد آکریلیک بود و سایر رنگ های BCF بود.

انواع فرش ماشینی

امروزه اکثر نخ­هایی که در فرش­های ماشینی استفاده می­شوند عمدتاً از پلی پروپیلن، پلی استر، نایلون، آکریلیک و نخ رشته­ ای تشکیل شده­ است.

نوع پرداخت و تشکیل هرکدام از این نخ­ها و کاربرد آن­ها متفاوت است. برای مصارف خانگی بهترین نخ فرش نخی است که درصد نخ رشته­ ای و آکریلیک در آن بیشتر باشد.

نخ رشته­ ای از پشم بیشتری تشکیل شده و بافت محکم­ تری دارد. از طرف دیگر نخ­های آکریلیک خاصیت ارتجاعی بیشتری دارند و همچنین راحت‌­تر تمیز می‌­شوند.

وجود این دو خاصیت در یک نخ یک فرش دلیلی بر مرغوب بودن آن فرش است.

فرش های ابریشمی معمولا با نخ پلی استر بافته می شود که اگرچه زیبایی بیشتری دارند، اما از طول عمر کمتری برخوردارند.

برای تولید یک فرش مناسب ابتدا باید کیفیت نخ آن بررسی شود. مواردی که در مرحله ­ی کنترل کیفیت نخ باید بررسی شوند عبارتند از: قطر نخ، طول نخ، درصد انعطاف پذیری و میزان کشسانی نخ. همچنین در کنار همه ­ی موارد ذکر شده مراحل تولید نخ فرش هم باید کنترل شود.

انواع فرش ماشینی بر اساس شانه

تراکم عرضی یا شانه، پارامتری برای بیان تعداد نخ های خاب در یک متر عرض فرش ماشینی می باشد.

برای بیان تراکم عرضی فرش، تعداد دندانه های شانه در یک متر طول شانه ماشین بافندگی را بیان می کنند. تراکم عرضی فرش را با شانه بیان می کنند.

به طور مثال، فرشی که در ماشین بافندگی 700 شانه (با 700 دندانه در یک متر شانه) بافته می شود، به فرش تراکم 700 شانه معروف است و به این معنی است که در یک متر عرض فرش بافته شده،700 نخ خاب وجود دارد.

به همین دلیل است که تراکم عرضی هر فرش با نمره شانه ماشین بافندگی یکی است. واضح است که تعیین نمره شانه ماشین بافندگی یا تراکم شانه فرش بافته شده، به آسانی و با شمارش تعداد نخ های خاب در یک متر عرض آن،به راحتی امکان پذیر است.

افزایش تراکم شانه و تراکم تاری فرش، مشکلاتی را به هنگام ساخت ماشین ، انجام تعمیرات، نگهداری و نیز به هنگام بافت فرش پدید می آورد.

فرش های 350 شانه و 440 شانه 

از اولین نسل های فرش ماشینی، فرش های 350 شانه و 440 شانه بودند که سالها پیش بازار فرش ماشینی ایران را قبضه کرده بودند، اما با ورود فرش 500 شانه، بازار خود را از دست دادند.

تراکم بافت فرش های 350 شانه معمولا 700 و تراکم بافت 440 شانه 900 می باشد ور در 5 رنگ بافت می شود.

انواع فرش ماشینی 350 شانه و 440 شانه جزء ارزانترین فرش های موجود در بازار فرش می باشد.

در حال حاضر این فرش های در کارگاه های کوچک تولید می شود و بیشترین تولید آن، بافت جانمازی، کناره و فرش های ارزان قیمت به ویژه برای صادرات به کشورهای فقیر استفاده می شود.

فرش 500 شانه 

فرش 500 شانه تا سالها محصول لوکس بازار فرش محسوب می شد. انواع فرش ماشینی 500 شانه با ماشین آلات بافت فرش مختلفی مثل واندویل، شونهر، تکسیما و تکنولوژی های ASR، CRX و… بافته می شود.

تراکم بافت فرش های 500 شانه از 1000 شروع می شد و با پیشرفت ماشین آلات به فرش های با تراکم بالاتر و تا 2250 بافت می شد.

فرش های 500 شانه در 5 رنگ بافته می شد ولی در دستگاه هایی که بعدها وارد بازار بافت این فرش ها شد مثل CRX، تا 8 رنگ واقعی نیز در بافت فرش ماشینی استفاده می شد.

بافت فرش های 500 شانه همچنان ادامه دارد، اگرچه مثل سابق سهم به سزایی در بازار ندارد، اما با بافت طرح های پرفروش 700 شانه با ماشین آلات 500 شانه و درج عناوینی روی مارک فرش مثل طرح 700 شانه، فرش های 500 شانه را در بازار عرضه و به فروش می رسانند.

در نسل انواع فرش ماشینی 350، 440 و 500 شانه تنوع فرش های بسیار محدود بود، به شکلی که شاید در هر سال، نهایتا 10 نقشه بافته می شد.

فرش 700 شانه

با ورود فرش های 700 شانه در اواسط دهه 80 در بازار انقلابی به وجود آمد. دیگر مثل سابق، تنوع نقشه های بافت فرش ماشینی محدود نبود و فرش ها در بی شمار طرح می توانست بافته شود.

ابتدا دستگاه های CRX شرکت واندویل، فرش های 700 شانه را با تراکم 1500 و با 8 رنگ می بافتند، اما در فاصله کمی واندویل بلژیک دستگاه محبوب HCP را عرضه کرد که فرش های ماشینی را می توانست در تراکم 2550 نیز بافت کند.

این ماشین آلات تنوع رنگی را نیز تا 10 رنگ مختلف نیز رساندند.

اکنون فرش های 700 شانه فروش بالاتری نسبت به دیگر فرش ها دارند، علت آن تراکم بافت بالا، خاب مناسب، قیمت نسبتا به صرفه تر و تنوع نقشه هاست.

فرش 1000 شانه

فرش 1000 شانه یکی دیگر از انواع فرش ماشینی است و برای اولین بار در سال 92 و با ماشین آلات واندیل HCI و در شهر کاشان تولید شد.

بافت فرش های 1000 شانه اگر چه سر و صدای زیادی داشت و با قیمت های بالا وارد بازار شد، اما به تدریج سر و صدای آن خوابید و قیمتش متعادل شد.

البته مهمترین دلیل آن شاید ورود فرش های 1200 شانه در فاصله کوتاهی بعد از آن بود، زیرا تنها چند دستگاه بافت 1000 شانه وارد کشور شد و پس از معرفی دستگاه 1200 شانه، شرکت ها به سمت تولید این نوع فرش ها رفتند.

فرش 1000 شانه در دو نوع 10 رنگ و 8 رنگ و با تراکم 3000 تولید می شود. همچنین این فرش ها به صورت کف ساده و هایبالک (گل برجسته) در بازار وجود دارد.

یکی از خاصیت های فرش های 1000 شانه این است که از فرش های 1200 شانه خاب بیشتری دارند و از طرفی تراکم بالاتری نسبت به فرش های 700 شانه دارند و این دو وجهه باعث محبوبیت آن برای کسانی شده که علاوه بر نشست و برخاست بر روی فرش، زیبایی و ریزبافتی فرش نیز برایشان مهم است.

فرش 1200 شانه 

همانطور که گفتیم، فاصله معرفی ماشین آلات بافت 1200 شانه با 1000 شانه کم بود و دستگاه های قالیبافی 1200 شانه فرصت کافی به فرش های 1000 شانه نداد تا به اندازه کافی جا بیافتد.

فرش های 1200 شانه با همان دستگاه واندویل HCI X2 و با مدل جدید فرش هایی با تراکم 3600 تولید می کردند.

خاب فرش در فرش های 1200 شانه کمتر از 1000 شانه است و ضخامت آن حدود 8 میلیمتر می باشد. فرش های 1200 شانه در انواع 8 رنگ و 14 رنگ به تولید محصول می پردازند و انواع هایبالک (گل برجسته) و کف ساده آن در بازار وجود دارند.

از این فرش ها بیشتر در سالن پذیرایی استفاده می شود.

فرش 1500 شانه

فرش های 1500 شانه پس از چند سال انتظار به مرحله تولید رسید. این فرش ها با ماشین آلات به روز شده HCI X2 بافته می شود و تراکم بافت آن 4500 می باشد.

این فرش ها به شدت نازک هستند و خاب آن به 6 میلیمتر می رسد.

در حال حاضر فرش های 1500 شانه به صورت گل برجسته به بازار عرضه شده است.

عوامل موثر در قیمت انواع فرش

تراکم عرضی فرش را شانه فرش می‌گویند. شانه فرش عامل اصلی تعیین قیمت فرش ماشینی به شمار می‌رود چراکه با بیشتر شدن آن نقش‌ها ظریف‌تر بافته می‌شوند.

در حال حاضر فرش های تولید شده در شهر کاشان و مشهد اعم از فرش مشهد، فرش نگین مشهد، فرش آدینا، فرش نیاوران، فرش محتشم زرین و فرش سورنا با تراکم های ۵۰۰ شانه، ۷۰۰ شانه، ۱۰۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه و با استفاده از با کیفیت ترین الیاف کشورهای آلمان، ژاپن و ترکیه بافته می شوند.

قیمت انواع فرش ماشینی_irancarpet

ضمن تاثیر تراکم عرضی در قیمت فرش، تراکم طولی آن نیز بی تاثیر در قیمت انواع فرش ماشینی نمی باشد.

همچنین نوع نخ به کار رفته، دستگاه بافت فرش ماشینی، وزن فرش، بسته بندی و تکمیل و همچنین برند و مارک فرش از عوامل دخیل در قیمت فرش ماشینی می باشد.

چرا فرش های با شانه بالاتر گرانتر است؟

متراکم شدن بیش از حدّ دندانه های شانه،سخت تر شدن ساخت و تعمیر دندانه های شانه در دستگاه بافت فرش ماشینی، تراکم بالاتر میل میلک های چله و خاب و احتمال درگیری بیشتر آنها با یکدیگر را بوجود می آورد.

همچنین سایش بیشتر نخ های چله در تماس با دندانه های متراکم شانه و احتمالاً در تماس با یکدیگر به هنگام حرکت رفت و برگشتی دفتین، طولاتی تر شدن توقف ماشین به هنگام تعویض اسنو چله (به دلیل زمان طولانی تر سربند چله ها) و سخت تر شدن کار کارگران بافنده دریافتن نخ چله یا خاب پاره شده در میان انبوهی از نخ ها و گره زدن آنها، تنها نمونه هایی از مشکلات ناشی از افزایش تراکم شانه یا تراکم تاری فرش در دستگاه بافندگی فرش ماشینی و در نتیجه افزایش قیمت فرش می باشد.

جهت اطلاعات بیشتر با شماره ۰۳۱۵۵۳۴۰۰۳۸ و یا از طریق تلگرام با شماره ۰۹۳۷۱۹۸۲۰۰۰ تماس بگیرید.

همچنین برای اطلاع از آخرین قیمت فرش می توانید به صفحه قیمت فرش ماشینی مراجعه نمایید.

فرش 700 شانه فرش 1000 شانه فرش 1200 شانه فرش 1500 شانه

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *