اطلاعات فرش

چگونه فرش متناسب با هر دکوراسیون را انتخاب کنیم؟

چگونه فرش متناسب با هر دکوراسیون را انتخاب کنیم؟ 1

فرش چندمتری بخریم؟

انتخاب فرش و استفاده از آن به عنوان یکی از عناصر تشکیل دهنده دکوراسیون یکی از موارد مهمی است که زیبایی و تناسب دکوراسیون منزل بسیار به آن وابسته است؛ اینکه چه فرشی را برای کدام دکور انتخاب کنیم و فرش چه مساحتی از فضای مورد نظر را اشغال کند عامل مهمی است که اغلب از سوی مردم به اشتباه انتخاب می‌شود.

به عنوان مثال فرشی که برای کاربرد در دکوراسیون سبک مدرن انتخاب می‌شود و برای این سبک مناسب است بسیار متفاوت با فرشی است که در سبک‌های کلاسیک یا هرکدام از زیرشاخه‌های آن استفاده می شود. اما در مورد این عنصر از دکوراسیون، آنچه در میان تمام سبک‌ها می‌تواند یکسان باشد آنکه بهتر است تا حد امکان تلاش کنیم جز میز مقابل مبلمان، عنصر یا شی دیگری روی فرش قرار نگیرد؛ این موضوع به این معناست که حتی پایه‌های مبلمان هم نباید روی فرش قرار گیرد.

بهتر است پایه‌های مبل حداقل ۱۰ سانتی متر از فرش فاصله داشته باشد. با محاسبه این فواصل، زمانی که مبلمان در منزل چیده می‌شود خودبه خود مساحت فرشی که متناسب با حجم منزل و نحوه مبلمان شماست به دست می‌آید. باز هم در این مورد باید تاکید کنیم که حتی در انتخاب فرش هم مانند دیگر عناصر کاربردی دکوراسیون باید از سلیقه آنی اجتناب کنیم؛

Image result for persian carpet & decor_irancarpet

ابتدا باید مساحت صحیح، متناسب و موردنیاز با فضای منزل را برای کاربرد فرش تعیین و درنهایت اقدام به خرید کنید؛ اینکه در بسیاری موارد فرشی را انتخاب می کنید و می‌خرید که پس از حمل به منزل و پهن کردن آن برای استفاده، بسیار بزرگ به نظر می‌رسد ناشی از همین تاثیرپذیری‌های غلط از سلایق آنی و زودگذر است.

نکته مهم دیگر اینکه، مساحت فرش را هیچ‌گاه نباید مساوی با مساحت اتاق یا فضای موردنظر انتخاب کرد؛ برای مثال اگر اتاق شما ۱۲ متر مربع مساحت دارد انتخاب فرش ۱۲ متری برای پر کردن این اتاق کاملا اشتباه است. میز مقابل مبلمان به جز عسلی‌ها که باید نزدیک به مبلمان و در کنار آن‌ها باشد، تنها عنصری است که روی فرش قرار می‌گیرد. عناصری مانند مجسمه‌ها، گلدان‌ها، دیگر اشیاء دکوری، میز تلویزیون و… باید بیرون از فرش قرار گیرد.

 فرش مناسب هرسبک چیست؟

اینکه چه طرحی از فرش را انتخاب و خریداری کنیم اولا به نوع سبکی که برای دکور منزل خود انتخاب کرده‌اید و ثانیا به طرح مبلمان، پرده‌ها و… بستگی دارد. البته بخشی از انتخاب‌ها در مورد فرش سلیقه‌ای و بخش دیگر مربوط به هارمونی آن با دیگر اشیاء مورد استفاده در دکوراسیون است. اگر سبک غالب شما در دکور منزل سبک کلاسیک است بهتر است از فرش‌های مدرن استفاده نکنید؛

مدرن به معنای فرش‌های با طرح‌های جدیدی است که به تازگی در بازار فرش رایج شده است. استفاده از پوست یا فرش‌های سنتی ایرانی بهترین انتخاب برای کاربرد فرش در دکوراسیون سبک کلاسیک است. در تمام دنیا رایج است که در سبک کلاسیک از فرش‌های ایرانی یا فرش‌های سنتی تولید کشورهایی همچون مراکش و… استفاده می‌شود.

Related image_irancarpet

 تاثیر رنگ در انتخاب فرش مناسب با دکوراسیون

در مورد رنگ بهتر است که فرش با رنگ غالب‌تر یا رنگ تیره‌تر در طیف رنگی مورد استفاده در دکوراسیون انتخاب شود. رنگ فرش باید نسبت به رنگ مبلمان گرم‌تر و تیره‌تر باشد؛ در مورد رنگ میز هم چون بر روی فرش قرار می‌گیرد بهتر است همیشه رنگ کوسن‌های مبلمان انتخاب شود.

اگر تصمیم گرفتید از دو رنگ متفاوت برای فرش و مبلمان استفاده کنید باز هم باید رنگ فرش رنگ غالب و گرم‌تر و تیره‌تر باشد. در مورد بافت فرش هم در مقایسه با دیگر بافت‌های کاربردی دکوراسیون مانند بافت مبلمان یا پرده، باید به این نکته اشاره کنیم که بافت فرش باید درشت‌تر از سایر بافت‌ها باشد و در واقع اولویت دیداری بافت در دکوراسیون نسبت به دیگر عناصر با فرش است.

در صورتی که تمایل به استفاده از فرش‌های مدرن یا فرش‌های جدیدی که با طرح‌های متنوع در قالب گلیم فرش در سال‌های اخیر به بازار عرضه می‌شود دارید، حتما باید این فرش‌ها را برای دکوراسیون سبک مدرن انتخاب کنید؛ همچنین استفاده از فرش‌هایی با طرح‌های گل و بوته سنتی، یا فرش‌های ایرانی که طرح‌های زیاد و نقش‌های شلوغی دارند برای کاربرد در سبک‌های مدرن دکوراسیون به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *