اطلاعات فرش

نوآوری در فرش

نوآوری در فرش 1

خلاقیت را بسیاری به معنای ایجاد یک ایده جدید و نو آوری را انتقال ایده جدید به یک شرکت جدید ، محصول جدید، خدمات جدید، فرآیند جدید و یا روش تولید جدید می دانند.

جوزف اسکامپتر، مورخ اقتصادی نوآوری را اساس موفقیت در بازار اقتصاد تلقی می کند، دیدگاهی که فضای در حال تغییر و رقابتی امروز آنرا تقویت می کند. یک سازمان بدون خلاقیت و نو آوری، دوام نخواهد یافت بنابراین سازمانها بیشتر از قبل در جستجوی راههای ترغیب و پرورش خلاقیت و نوآوری سطح فردی و سازمانی می باشند.

در حیطه خلاقیت فردی؛ توانایی افراد در خلاقیت متفاوت است همین طور سازمانها نیز در انتقال استعدادهای افراد خود به محصولات و خدمات جدید متفاوتند.اگر فرآیند خلاقیت را دارای سه مرحله بدانیم؛ طرح ایده در نخستین مرحله قرار می گیرد که به شناخت افراد از محیط پیرامون بستگی دارد.آگاهی از فضای بازار و مشتری هاست که برای بهبود کیفیت شرایط و انگیزه ای برای نوآوری می شود.دومین مرحله پیشبرد ایده است؛ که بر خلاف طرح ایده که وابسته به روابط بیرونی ست پیشبرد ایده به فرهنگ درونی مکانی که باید ایده اجرا شود بستگی دارد. در یک جامعه ، ارزشهای حاکم در پیشبرد فرآیند خلاقیت بسیار موثر است.

در محیط های مرتبط با فرش عواملی مانند؛ حمایت های لازمه ازسازمانهای مرتبط، رویکرد عقلانی به حل مشکل، شناسایی طرح های ناشی از فکرهای بدیع وارزش گذاری کیفی عامل پیشبرد ایده است. ار دیگر سو، انعطاف پذیری مدیران جهت کنترل مشکلات احتمالی یک ضرورت است.سومین مرحله جهت دهی ایده به خلاقیت، تحقق این فرآیند می باشد. که می تواند نوعی راهکار برای کالای تولیدی فرش باشد . این مراحل شامل؛ مهندسی طرح، در نظر گرفتن ابزارهای جنبی، تولید؛ بازاریابی آزمایشی و تبلیغ فروش است.

از آنجا که میزان بالای نوآوری، سودآوری کوتاه مدت را کاهش می دهد این امر برای رشد دراز مدت اهمیت بسیار دارد.توفیق یک نوآوری، مستلزم تلفیق گسترده بخشهای مرتبط باهنر- صنعت فرش است.ارتباطات مناسب متخصصان فنی با متخصصان اداری و مالی که مسئول نگهداری هزینه نوآوری در محدوده های عملی و اجرایی امرند ومدیرا تولیدی که به بهبود محصول جدید می اندیشند و در این زاه نیروی محرکه اندباید با مسئولین بازاریابی و مسئولین تبلیغات فروش همکاری کنند. تلفیق همه موارد ذکر شده به همراه ارتباطات غیر رسمی و معمول درون یک سازمان تاثیرات مثبتی بر نوآوری دارد.(استونر ۱۹۹۵).

از آنجا که تغییر و نوآوری شیوه زندگی بسیاری از افراد شده است و همسویی این امر با رسانه ها با نوآوری های جدید ادبیات کاربردی آن خلاقیت در عرضه محصو لی چون فرش حائز اهمیت است.

 

نوآوری در فرش 3

 

به لحاظ زمانی ابداع و نوآوری بعد از خلاقیت واقع می شود. خلاقیت به معنای ارائه چیز نو است در حالیکه نوآوری به معنی کاربرد همان چیز نو ایجاد شده و ارائه شده می باشد. خلاقیت عامل مهم سودآوری و رضایت مندی ست که در قالب فرصت های سودآور مطرح می شود.در زمینه تولید با سه سطح در مورد [کالایی مانند فرش ] با آن مواجه ایم:

– تولید محصولی کمیاب

– تولید محصولی غیر کمیاب با امتیازاتی ویژه

– تولید کالایی متمایز و جدید. (الوداری،۱۳۸۵، ۲۹۵-۲۹۶). در میان سه مورد بیان شده مورد در تولید محصولی غیر کمیاب با امتیازاتی ویژه، نیاز به خلاقیت نسبتا بالایی ست.

فرش یک کاای مصرفی ست و اطلاعات لازم از مخاطبان میتواند در بهینه سازی از تولید تا ارائه این کالا را شامل شود اگر زنجیره مصرف این کالا مخاطرات موجود و تجربیات گذشته مد نظر باشد.

مراحل زیر در راستای تولید و عرضه جدید محصول لازم به نظر می رسد:

– ایجاد ایده

– انتخاب ایده

– آزمودن و آزمایش ایده ای که انتخاب شده است

– هماهنگی آن با سبک تولید محصول

– تولید محصول(مثلا فرش)

– آزمون استراتژی تعیین جایگاه محصول

– تجاری نمودن محصول
که مورد آخر با طول عمر محصول و دوره رشد و زوال محصول در ارتباط است.

پست های مرتبط

2 نظر در “نوآوری در فرش

  1. ناشناس گفت:

    ایده خلق می شود نه ایجاد

  2. ناشناس گفت:

    سلام لطفا هنگام ترجمه دقت کنید. جوزف شومپیتر دانشمند بسیار معروفی است که ترجمه نادرست نام آن نشان از ناآشنایی مترجم محترم از محتوای ترجمه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *