اطلاعات فرش

آشنایی کامل با فرش چلسی

آشنایی کامل با فرش چلسی 1

یکی دیگر از قالی های دستباف ایران که از ارزش بسیار بالایی برخوردار است و در موزه ویکتوریا و آلبرت واقع در شهر لندن نگهداری میشود قالی چلسی میباشد که نسبتا قدیمی تر از قالی اردبیل است که در همین موزه نگهداری میشود. این فرش دستباف هم مانند دیگر فرش های ارزشمند در دوران صفویه به دست هنرمندان ایرانی بافته شده است.
این فرش در ابعاد ۵۴۹*۳۱۰ سانتیمتر و دارای وزن ۴۰ کیلوگرم میباشد، تار و پود این قالی دستباف از ابریشم و پرز آن از پشم درجه یک و با کیفیت است و با بهره گیری از گره فارسی بافته شده است، مکان بافت دقیقی برای قالی چلسی مشخص نشده است، عده ای بر این باورند این قالی دستباف در تبریز بافته شده است ولی احتمال اینکه در کاشان هم تولید شده باشد زیاد است.
در طراحی این فرش از دو مدالیون یا ترج با پس زمینه ای تیره استفاده شده است همچنین دو گلدان به سبک چینی مابین ترنج ها قرار دارد که در انتهای هر زمینه اصلی تکرار شده است و در مرکز حوزچه ماهی دیده میشود که به شدت به هنرهای چینی شباهت دارد، بقیه زمینه شامل بسیاری از نقوش نسبتا کوچک مانند: درختان گل یا میوه، جفتی از حیوانات در حال مبارزه و .. میباشد.

آشنایی کامل با فرش چلسی 3

در بررسی این فرش گفته اند فرش چلسی با توجه به حضور حیوانات در نقش فرش برای محیط سکولار ساخته شده است و در مقایسه با فرش اردبیل کاملا متضاد است، زیرا طرح قالی اردبیل از ساختمان های مذهبی الهام گرفته است.
گفتنی است فرش چلسی در گذشته متعلق به کاخ سلطنتی واقع در اصفهان بود و بعد از انحطاط این شهر از اصفهان خارج گشت و بعدها آن را از یک فروشنده در چلسی به قصد موزه خریداری کردند به همین علت نام آن را قالی چلسی گذاشتند، اگر چه کیفیت آن نشان می دهد از یکی از کارگاه های فرش ساخت بالا در قرن شانزدهم ایران آمده است.

آشنایی کامل با فرش چلسی 5

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *