اخبار فرش ماشینی

نکاتی در مورد نگهداری تابلو فرش

نکاتی در مورد نگهداری تابلو فرش 1

نحوه نگهداری تابلوفرش

مراقبت ها:

آنها را نباید به صورت مستقیم روی دیوارهای گچی یا آهکی آویخت. همچنین نباید میخ را روی آنها کوبید. زیرا بافت فرش سوراخ می‌شود و در صورت زنگ زدن میخ، لکه بد رنگی برای همیشه روی آن باقی می‌ماند.
تابلوفرش‌ها بافته شده‌اند تا زیبایی‌شان را در حالی که روی دیوار قرار دارند به رخ بکشند. پس آنها را لوله و تا نکنید.
اگر نگران بیدزدگی تابلوفرشتان هستید، می‌توانید از پودر یا قرص نفتالین استفاده کنید.
همچنین آنها را در معرض رطوبت شدید- مانند مسیر مستقیم کولرهای آبی- قرار ندهید. با این کار شرایط پوسیدگی آن را زودتر فراهم می‌آورید.
تابلوفرش‌ها را نباید بدون قاب از دیوار آویخت. قاب مناسب جلوه بهتری از تابلوفرش به نمایش می‌گذارد و نوعی تشخص و اعتبار برایش به ارمغان می‌آورد.
عامل بید خوردگی پشمهای ضد عفونی نشده، هوای شرجی و مرطوب ، نگهداری تابلو فرش در محل های سربسته و متروک و یا عدم توجه به نظافت تابلو فرش می باشد. در صورتیکه تابلو فرش در محل های سربسته و متروک قرار دارد، باید هر ماه یکبار درب ها باز گردند و تابلو فرش مورد بارزسی قرار گیرد.
از تابش نور مستقیم آفتاب بر روی تابلو فرش جلوگیری کنید.

 

نکاتی در مورد نگهداری تابلو فرش 3

 

نحوه تمیز کردن تابلو فرش:

بهترین روش برای گردگیری روزانه تابلوفرش، استفاده از برس گردگیری جاروبرقی است.
تنها تابلو فرشهای معتبر است که امکان شستشو با آب و صابون را دارد، اگر تابلو فرشی که در آن از رنگهای شیمیایی استفاده شده است را می شویید امکان مخلوط شدن رنگها وجود دارد. لذا در مورد اینگونه تابلو فرشها با فروشنده خود مشورت کنید.
به صورت کلی می‌توان گفت تابلوفرش‌ها نیاز به شست و شو ندارند. اما اگر به هر دلیلی احساس کردید تابلوفرشتان کثیف شده، از مراکز قالی‌شویی‌ معتبر که در زمینه شستن تابلوفرش نیز تخصص دارند، کمک بگیرید. اگر چنین مراکزی را سراغ ندارید و مایلید خودتان این کار را انجام دهید ، ابتدا تابلو را از قابش جدا کنید. سپس روی تابلوفرش را با جاروبرقی که دهانه‌اش تمیز است جارو بزنید تا ذرات گرد و غبار از بین برود. سپس مقداری شامپو فرش را در آب سرد حل کنید و با یک تکه اسفنج بزرگ که در این محلول غلتانده‌اید، سطح آن را بسایید. برای خشک شدن، باید تابلو فرش را روی زمین، در محیط نسبتا گرم بگسترانید تا رطوبتش تبخیر شود. این کار اجازه نمی‌دهد رنگ‌های آن در همدیگر بلغزند و ادغام شوند. هرگز تابلوفرش را روی طناب پهن نکنید. چون ممکن است کش بیاید و از ریخت بیفتد. پهن کردن تابلوفرش زیر نور مستقیم آفتاب هم پسندیده نیست. و بایستی آنرا بصورت پشت و رو زیرنور غیر مستقیم قرار دهید.
چنانچه تابلو فرش دچار بید خوردگی شد. ابتدا باید سطحی که تابلو فرش روی آن قرار دارد را کنترل و تمیز نمود سپس نقاط بید خورده حتما باید ترمیم گردند تا هنگام شستشو قسمتهای کنار بید خوردگی آسیب نبینند.

 

نکاتی در مورد نگهداری تابلو فرش 5

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *