اخبار فرش دستباف

صادرات فرش دستباف در ۸ ماهه امسال به ارزش ۲۶۹ میلیون دلار

صادرات فرش دستباف در ۸ ماهه امسال به ارزش ۲۶۹ میلیون دلار 1

رییس مرکز ملی فرش ایران از رشد ۳۱ درصدی ارزش صادرات فرش دستباف تا پایان آبان امسال خبر داد و اعلام کرد: در این مدت بیش از ۲۶۹ میلیون دلار فرش دستباف به کشورهای هدف صادر شد.

 

صادرات فرش دستباف در ۸ ماهه امسال به ارزش ۲۶۹ میلیون دلار 3

 

از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «حمید کارگر» افزود: این افزایش ارزش صادرات فرش در سال گذشته نیز مشهود بود به طوری که در پایان سال ۹۵ بیش از ۳۵۹ میلیون دلار فرش دستباف به حدود ۸۰ کشور جهان صادر شد که نسبت به سال قبل از آن ۲۳ درصد رشد داشت.
کارگر، این افزایش صادرات و نیز از سرگیری صادرات فرش به آمریکا را پس از چند سال وقفه متاثر از اجرایی شدن برجام برشمرد و خاطرنشان کرد: مرکز ملی فرش ایران تلاش کرده با وضع تعرفه بالا برای واردات فرش دستباف و نیز بهره گیری از ابزارهای توسعه بازار از جمله برگزاری نمایشگاه های برون مرزی، اعزام و پذیرش هیات های تجاری، تبلیغات و… تسهیل کننده، حامی و رونق دهنده صادرات فرش دستباف کشورمان باشد.

 

صادرات فرش دستباف در ۸ ماهه امسال به ارزش ۲۶۹ میلیون دلار 5

در سال ۹۲ به عنوان بدترین سال صادراتی، ۳۱۴ میلیون دلار فرش از کشور صادر شد که با متوسط میزان صادرات فرش در دهه های گذشته که نزدیک به۵۰۰ میلیون دلار بود فاصله زیادی داشت، اما این روند کاهشی در سال ۹۳ متوقف و روند افزایشی جایگزین آن شد، طوری که عدد ۳۱۴ میلیون دلاری در بهمن ماه ۹۳ محقق شد و در پایان اسفند ماه این رقم به ۳۳۰ میلیون دلار رسید و در پایان سال ۹۴ به ۳۵۰ میلیون دلار افزایش یافت.

 

صادرات فرش دستباف در ۸ ماهه امسال به ارزش ۲۶۹ میلیون دلار 7

سرانجام با تلاش ها و رایزنی های دیپلماتیک، در بند ۲۲ برجام به لغو تحریم فرش دستبافت ایرانی اشاره شد و از ژانویه ۲۰۱۶ ( دی ماه ۹۴) به محض اعلام اجرای برجام، نخستین محموله فرش دستبافت ایرانی از مبدا هامبورگ آلمان به لس آنجلس آمریکا ارسال شد و از بهمن ۹۴ یعنی یک ماه بعد از آن صادرات مستقیم از ایران نیز اتفاق افتاد.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *