اطلاعات فرش

تراکم فرش به چه معناست ؟

تراکم فرش به چه معناست ؟ 1

زمانی که برای خرید فرش به نمایشگاه ها یا سایت های فرش ماشینی مراجعه می کنید حتما با واژه تراکم و شانه مواجه شده اید . ممکن است در حین بازدید سوالاتی برای شما پیش بیاید از قبیل : تراکم فرش یعنی چه ؟ تراکم فرش چه تاثیری بر کیفیت فرش دارد ؟ فرش با تراکم بالا بخریم یا فرقی نمی کند ؟ یا اینکه اصلا تراکم فرش چه اهمیتی دارد ؟

تراکم فرش ماشینی یکی از مهمترین عوامل موثر در کیفیت و زیبایی و قیمت فرش است. حتما هنگام مراجعه به فروشگاه های فرش، مسحور طرح و نگارهای فوق العاده زیبای فرش ها شوید، ولی بهتر است پیش از انتخاب فرش ماشینی با تعریف کامل و دقیق تراکم فرش ماشینی آشنا شوید و برایتان مفاهیمی چون تراکم شانه در متر، تراکم پود در متر و تراکم گره، گیج کننده نباشد.

تراکم و شانه فرش

احتمالاً شما هم هنگامی که به یک فروشگاه مراجعه می کنید و قصد خرید فرش ماشینی دارید، این دو واژه را زیاد می شنوید. مثلا می گویند فرش 1200 شانه تراکم 3600 و یا فرش 700 شانه تراکم 2550. اما تراکم فرش و شانه فرش یعنی چه؟

تراکم فرش ماشینی چیست

معنی تراکم فرش ماشینی

رای اینکه بدانید تراکم فرش در زمان خرید فرش ماشینی چه اهمیتی دارد ابتدا باید بدانید تراکم یعنی چه ؟

در فرش تعدادی گره و ریشه به کار می رود . تعداد گره هایی که در یک متر از طول فرش به کار می رود با تعداد گره هایی که در یک متر از عرض فرش بافته می شود یکسان نیست .

تعداد گره هایی که در یک متر از عرض فرش بافته شده اند شانه فرش نامیده می شود . تراکم یعنی تعداد گره هایی که در یک متر از طول فرش بافته شده است . هر چه تراکم فرش بیشتر باشد فرش استحکام بیشتر و منسجم تر خواهد بود . همچنین قیمت آن هم بیشتر است . تراکم فرش تاثیر مستقیم بر کیفیت و دوام فرش میگذارد .

شانه فرش چیست؟

شانه فرش نیز همانند تراکم فرش ماشینی، تعداد گره‌ رنگ هایی است که در یک متر عرض آن فرش بافته شده باشد.

ارتباط شانه و تراکم چیست؟

هرچه فرش دارای شانه بیشتری باشد، از تراکم بالاتری نیز برخوردار است . در واقع هر قدر تراکم فرش ماشینی بالاتر باشد، آن فرش ریزبافت‌تر و تشابه بیشتری به فرش های دستبافی چون قالی تبریز دارد .

البته فراموش گردد که هرچه فرش ماشینی دارای تراکم بالاتری باشد از ضخامت کمتری برخوردار است و به عنوان مثال، فرش های 700 شانه بسیار ضخیم تر از فرش های 1500 شانه هستند .

تراکم فرش ماشینی از گذشته تا امروز

در گذشته معمولا فرش ماشینی با تراکم کمتر مانند 440 و 500 شانه بافته می شدند اما با پیشرفت دستگاه های قالی بافی ، فرش هایی با تراکم بیشتر مانند 2700 ، 3600 و حتی 4500 تولید شد که طرفداران زیادی را در بر داشت .

تراکم فرش و شانه فرش را به قدری بالا بردند که فرش هایی به زیبایی فرش های دستباف تولید کردند . به همین خاطر فرش های 1200 شانه با تراکم 3600 و فرش ماشینی 1500 شانه با تراکم 4500 را فرش های دستباف گونه نامیدند .

اهمیت تراکم و شانه در فرش

زمانی که تراکم فرش و شانه فرش بالا رود دوام و استحکام فرش ، زیبایی و ریز نقش بودن نقشه فرش ، قیمت فرش ماشینی و … را تحت تاثیر قرار می دهد و به مراتب بیشتر می شود .

زیبایی فرش ماشینی

ظرافت بالا دلیل زیبایی فرش های ماشینی است . زمانی که تراکم فرش بیشتر شود فرش ظریف تر می شود . در فرش های ماشینی برای اینکه بتوانند فرشی ظریف و ریزنقش ببافند از الیاف مخصوصی استفاده می کنند . زمانی که تراکم فرش زیاد می شود و از گره های بیشتری استفاده می شود ، ضخامت فرش را کاهش می دهند تا نقش های روی فرش جلوه بهتری داشته باشند .

قیمت فرش ماشینی

زمانی که تراکم فرش ماشینی بیشتر می شود ، الیاف و نخ بیشتری در فرش استفاده می شود . الیافی که در فرش های لوکس و تراکم بالا استفاده می شود از مرغوب ترین و باارزش ترین الیاف است . لذا هر چه فرش تراکم بیشتری دارد ، قیمت آن نیز بیشتر است .

فرش 1200 شانه بهتر است یا 1500 شانه ؟

استحکام فرش ماشینی

فرش هایی که ضخامت بیشتری دارند و نخ خاب آن ها بلند تر است ، از تراکم کمتری برخوردار هستند . برای فرش های تراکم بالا ارتفاع نخ خاب را کاهش می دهند که در نتیجه ضخامت فرش نیز کاهش می یابد . این امر موجب می شود تا استحکام فرش نیز تا حدودی کاهش یابد . اگر استحکام فرش برایتان اهمیت زیادی دارد از فرشی استفاده کنید که از استحکام متوسطی برخوردار باشد .

ارتباط تراکم فرش ماشینی با قیمت فرش ماشینی چیست ؟

ارتباط فرش ماشینی با قیمت فرش ماشینی یک ارتباط مستقیم است، به شکلی که اگر دو فرش 1200 شانه و 1000 شانه از الیاف و مواد اولیه یکسانی بافته شده باشند، فرش 1200 شانه از 1000 شانه گرانتر است . این اصل در تمامی انواع فرش ماشینی با تراکم های مختلف برقرار می باشد .

تراکم های موجود در بازار فرش ماشینی

به طور معمول، فرش های ماشینی 500 شانه دارای تراکم 1000، فرش‌های ماشینی 700 شانه دارای تراکم 2550 ، فرش‌های ماشینی 700 شانه دارای تراکم 2700، فرش‌های ماشینی 1000 شانه تراکم 3000 ، فرش‌های 1200 شانه دارای تراکم 3600 و فرش های ماشینی 1500 شانه دارای تراکم 4500 می‌باشند.

البته تراکم‌های دیگری نیز در بازار فرش ماشینی رایج است، ولی اصلی ترین آنها مواردی بود که ذکر شد

چگونه از تراکم و شانه فرش ماشینی آگاه شویم؟

آسان ترین راه، خواندن لیبل پشت فرش ماشینی است. ولی اگر به اطلاعات درج شده روی آن شک دارید کافی است با یک خط کش شروع به شمردن رنگ های بافته شده از پشت فرش کنید.

برای اینکه تراکم طولی فرش ماشینی را محاسبه کنند، تراکم را در نیمی از فرش حساب کرده و جهت اعلام آن، عدد به دست آمده را در عدد دو ضرب می کنند.

همانطور که در قبل به آن اشاره کردیم، منظور از اصطلاح تراکم در فرش ماشینی در واقع همان تراکم طولی فرش است، یعنی تراکم مربوط به طول فرش که آن را با نام تراکم طولی نیز می شناسند. تراکم همانند شانه است با این تفاوت که شانه مربوط به عرض فرش است و به همین دلیل به آن تراکم عرضی نیز گفته می شود.

با این توصیف، پی بردن به تراکم فرش ماشینی نیز کار ساده ای است. اما یک تفاوت اساسی وجود دارد و آن این که، تراکم را در نیمی از فرش حساب کرده و برای اعلام آن در عدد ۲ ضرب می کنند تا تراکم کلی و اصلی فرش مشخص شود.

یعنی وقتی گفته می شود فرشی تراکم 3000 دارد یعنی باید در یک متر طول آن 1500 گره وجود داشته باشد تا با محاسبه ی ضریب 2 این عدد صحیح باشد.

البته نیازی نیست شما یک متر را بشمارید، کافی است گره های موجود در 10 سانتی متر از فرش را شمرده سپس آن را ضرب در 10 کنید. (در یک سانتی متر هم می شود . تعداد گره های یک فرش را شمرده و در 100 ضرب کرد . )

اگر در 10 سانت از طول یک فرش، 150 گروه وجود داشت، فرش شما تراکم 3000 است، اگر این عدد 180 گره بود، فرش شما تراکم 3600 و 1200 شانه است.

بهترین تراکم فرش ماشینی چیست؟

پاسخ این سوال کاملاً به خود شما و شرایطتان دارد. اگر از لحاظ بودجه دچار محدودیت هستید می توانید از فرش های با تراکم کمتر خریداری نمایید ولی اگر از لحاظ بودجه محدودیت ندارید، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

فرش های 1500 شانه دارای تراکم 4500 هستند و اگرچه در حال حاضر گرانترین فرش ماشینی در بازار است، اما به خاطر خاب فرش (ضخامت کم آن) بیشتر به درد مکان هایی از منزل می خورد که اولاً کم رفت و آمد باشد و دوماً بر روی آنها نشست و برخاستی صورت نمی گیرد. چرا که این فرش ها فوق العاده نازک هستند.

فرش های 1200 شانه دارای تراکم 3600 می باشند، از فرش های 1500 شانه کمی ضخیم تر هستند و از ریزبافتی و خاب بیشتری نیز برخوردار هستند. لذا پیشنهاد ما استفاده از فرش های 1500 و 1200 شانه بیشتر در سالن های پذیرایی است.

فرش ماشینی 1000 شانه علاوه بر ظرافت و تراکم بافت بالا، دارای خاب بیشتری نسبت به فرش های 1200 و 1500 شانه هستند. از این گونه فرش ها هم برای سالن پذیرایی و هم برای مکانهایی که روی فرش نشست و برخاست بیشتری صورت می گیرد می توان بهره برد.

قیمت فرش های 700 شانه تراکم 2550 نسبت با موارد بالا کمتر است، اما نسبتاً ضخامت بیشتری دارند. فرش های 700 شانه پرفروش ترین نوع فرش های ماشینی است محصولی عمومی تر برای استفاده در منازل است.

قابل توجه است که فرش 700 شانه انواع مختلفی دارد و در انتخاب آن باید دقت بیشتری به موارد دیگر داشت، علت آن تنوع بالای دستگاه های تولیدی فرش است. البته همین نکات برای فرش های 500 شانه نیز برقرار است.

از فرش های 700 و 500 شانه را هم در اتاق های خواب می توان استفاده کرد و هم در نشیمن و پذیرایی.

اخیراً نقشه های یکسانی بر روی ماشین آلات مختلف تولید می شود و می توان به صورت ترکیبی از فرش ها استفاده کرد، مثلا می توان در سالن از فرش 1200 شانه استفاده کرد، از 1000 شانه در نشیمن و از 700 شانه در اتاق خواب.

 خرید فرش ماشینی تراکم بالا

در این مقاله سعی کردیم به قیمت فرش 6 متری بپردازیم. ممکن است هنوز بعضی از پرسش ها برای شما وجود داشته باشد؛ مشکلی نیست، چون ما همیشه پاسخگوی سوالات شما به صورت 24 ساعته از طریق شماره های زیر به صورت تلفنی و یا شبکه های اجتماعی مثل تلگرام یا واتس اپ هستیم.

0315534003809125347596

همچنین برای مشاهده فرش های ایران کارپت از طریق لینک های زیر اقدام نمایید:

فرش 700 شانه فرش 1000 شانه فرش 1200 شانه فرش 1500 شانه

 

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *