اطلاعات فرش

مراحل کربنیزه و کلرینه کردن پشم

مراحل کربنیزه و کلرینه کردن پشم 1

كربنیزه كردن پشم

پشم خام علاوه بر چربی و سایر مواد خارجی مقداری خار و خاشاك همراه دارد كه با شستن پشم از الیاف جدا نمی شود. به همین منظور پشم را با یك اسید قوی كربنیزه می كنند و در نتیجه خار و خاشاك و مواد چربی در دما، هیدرولیز شده و به صورت ذغال درمی آیند.اسیدی كه برای این منظور به كار می رود اسید سولفوریك یا اسید كلریدریك می باشد. پس از كربنیزه كردن، پشم را از محلول بیرون آورده در دمای ۷۰ تا ۹۰ درجه خشك می كنیم.

برای ذغالی شدن مواد چربی و سلولزی زمان كوتاهی پشم را در دمای ۱۱۰ درجه قرار می دهیم سپس آن را به خوبی شستشو داده، با آمونیاك رقیق خنثی می كنیم.

 

مراحل کربنیزه و کلرینه کردن پشم 3

كلرینه كردن پشم

كلرینه كردن تا حدودی ویژگیهای پشم را تغییر می دهد. در این عملیات پشم خاصیت نمدی شدن و جمع شدگی خود را از دست می دهد و شفافیت سطحی آن افزایش یافته و قدرت جذب رنگ آن بیشتر می شود. الیاف پشم معمولاً با هیپوكلریت سدیم كلرینهه می شوند.

تذكر: بسیاری از كارشناسان بر این عقیده اند كه انجام عملیات كربونیزه و كلرینه كردن پشم و حتی سفیدگری پشم ( كه در مورد اخیر اصلاً توضیحی بیان نمی گردد) بعلت تخریب و از بین بردن آن دسته از خواص مطلوب كه برای لیف پشم در قالیبافی است، نباید در كارخانجات تهیه نخ قالی بافی مورد استفاده قرار گیرد، و كاربرد آن در تهیه سایر منسوجات مفید خواهد بود. به همین دلیل اغلب این مراحل را در كارخانجات معروف و شناخته شده تهیه مواد اولیه قالیبافی انجام نمی دهند. لذا توضیح دو مورد از عملیات مذكور بیشتر جهت آگاهی آن دسته از افرادی است كه علاقمند به فراگیری مراحل آماده سازی پشم برای ریسندگی و بافت سایر منسوجات می باشند.

1 دیدگاه برای “مراحل کربنیزه و کلرینه کردن پشم

  1. احمد مصطفایی گفت:

    توضیحات داده شده خوب ومفید است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *