فرش دستباف هنر اصیل ایرانی
فرش ایران به عنوان یک برند معتبر جهانی شناخته می شود .
فرش دستباف ایرانی هنری است عجین شده با فرهنگ، ادب و عرفان مردم ایران زمین.
ایران در چند سال اخیر با تلاش های زیاد و قابل توجهی در مسیر جهانی شدن قرار گرفته و با حضور در بازارهای جهانی درصدد پیوستن به سازمان تجارت جهانی(WTO) برآمده است.
فرش دستباف ایران و تاریخ آن موضوع جالب و مورد علاقه ی بعضی شرق شناسان ایرانی و غیر ایرانی است.
برخی از نقوش معروف قالی دستباف ایران
فرش با طرحهای آثارباستانی و ابنیه اسلامی
این گروه شامل تمام طرحهایی است که از نقوش و اشکال تزیینی بناها، عمارات و کاشیکاریهای آنها گرفته شده. طراحان فرش در برخی از طرحهای اصلی نقوش این بناها بنابر سلیقه خود تغییراتی را انجام داده اما ساختار و تشابه اصلی طرح فرش با طرح اصلی بنا کاملاً حفظ گردیده است.
فرش با طرحهای شاهعباسی
اساس تمامی نقشه های شاه عباسی بر مبنای کاربرد گل معروف شاه عباسی در این طرح است.
گلهای شاه عباسی به همراه بندهای ختایی و گاه تلفیقی با اسلیمیها، انواع مختلفی از نقوش فرش را ایجاد میکنند.
فرش با طرحهای واگیرهای (بندی)
هنگامی که جزء کوچکی از طرح در متن فرش در جهات طولی و عرضی تکرار شده و به وسیلهٔ گیره به یکدیگر متصل شوند، به طرح بندی نامیده میگردد.
فرش با طرح درختی
اشکال درختان و شاخ و برگ و بوتهها، عناصر اصلی این طرح هستند.
گاه در میان شاخ و برگ درختان، حضور پرندگان، و در پایین طرح حیوانات وحشی در حال چرا و استراحت دیده میشود.
به این گونه طرحها، طرح درختی حیوان دار گویند. اگر در طرح، شکارچیان در حال صید باشند به طرح درختی شکارگاه مرسوم میگردد.
اگر میانهٔ فرش دارای برکهٔ آب با رنگ فیروزهای باشد، طرح را درختی سبزی کاری یا آب نما گوییم.
فرش با طرحهای ترکمن
طرحهای ترکمن درگروه نقوش هندسی قرار دارند و به صورت ذهنی بافته میشوند.
معروفترین طرحهای ترکمن در ایران عبارتند از غزال گز، قاشقی، آخال، چهار فصلو یموت.
فرش با طرحهای ایلی وعشایری
این طرحها عموماً توسط عشایر ایران بافته میشوند و اغلب نگارهها و تزیینات طرح برگرفته از ذهن قالیبافان است.
قرینگی در طرح معنایی ندارد. سادگی و عدم قرینه کاری نقوش از عوامل اصلی زیبایی طرحهای این گروه است.